Vandaag krijgt de Cruze een vijfdeursvariant die hem meer argumenten geeft. Vooral dan op esthetisch vlak, want het hertekende achterste deel lijkt geslaagd en is mooi geïntegreerd in de algemene lijn. Paradoxaal genoeg is de kofferinhoud lichtjes geslonken, van 450 naar 413 liter. De toegang is daarentegen veel eenvoudiger dankzij de brede vijfde deur, die een forse verbetering is ten opzichte van het smalle kofferdeksel van de vierdeursversie. Via een asymmetrisch neerklapbare achterbank is het mogelijk om het laadvolume uit te breiden tot 883 liter. Jammer genoeg zijn de zittingen van de achterbank nog steeds vast, zodat geen perfect vlakke laadvloer kan worden verkregen. Ook een skiluik is niet verkrijgbaar.
We hadden verwacht dat Chevrolet op het vlak van de moduleerbaarheid en functionaliteit wat verder zou zijn gegaan. Maar hoe dan ook brengt de vijfdeurs-Cruze al een forse verbetering op dit vlak in vergelijking met de vierdeursversie. Op technisch vlak zijn de motoren dezelfde. Bij deze eerste test ontdekten we uiteraard dezelfde kwaliteiten qua comfort en stilte binnenin die we al van de Cruze gewoon waren, net zoals een zeer aanvaardbare afwerkingskwaliteit.
De vijfdeurs-Cruze betekent een verbetering op praktisch vlak ten opzichte van de berline die we al kenden. Toch gaat hij nog niet zo ver als we hadden gehoopt. Maar zijn extra kwaliteiten gaan gepaard met een gunstiger prijskaartje, terwijl voor de rest alles bij het oude bleef. Als dat geen goed nieuws is...
U kunt de Eerste Test van de Chevrolet Cruze vijfdeurs nalezen in AutoGids 830 van 17/8/2011.
In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Cruze