Het concept
Berlingo, het is zo’n beetje een algemene naam geworden voor bestelbreaks: bestelwagens (al zijn ze dat steeds minder) die zijn omgebouwd tot slimme gezinswagens. De laatste tijd zijn deze modellen een beetje opzij geduwd omdat hun constructeurs hun investeringen vooral in hun SUV’s pompten. Dat verklaart waarom ze zo’n hoge leeftijden halen, met respectievelijk 12 en 10 jaar voor de Berlingo I en II. Toch blijft het publiek ze smaken, want sinds 1996 – toen de eerste Berlingo op de markt kwam – heeft Citroën er meer dan 1,7 miljoen exemplaren van gesleten (bestelwagenversies niet inbegrepen). Om nog beter te scoren kruipt deze nieuwe generatie steeds dichter naar de wereld van de eenvolumers… zodat hij ze stilaan gewoon vervangt.
Wat er verandert
Met zijn kortere en hoge motorkap, zijn naar voren geschoven voorruit en zijn originele Citroën-stijl overgenomen van de C3, C4 en C5 verschilt de nieuwe Berlingo radicaal van zijn voorganger en oogt hij chiquer en meer gelikt. Hij begeestert meer, al zouden we hem nog niet verwarren met een C4 Cactus of C5 Aircross. De hogere gordellijn, nieuwe raamomlijstingen en nieuwe dakrails in langsrichting geven hem een harmonischer silhouet.
Eigenlijk moeten we “silhouetten” zeggen, want voor het eerst is de Berlingo er in twee lengtes: M en XL. Tussen de M en de XL zit een verschil van 35 centimeter (4,40 of 4,75 meter), maar ze zijn allebei verkrijgbaar met 5 of 7 plaatsen. Het enige verschil is dat in de XL de derde zitrij verschuifbaar is. Daar geraken is niet eenvoudig, behalve dan voor soepele kinderen, maar eens je er bent, is er veel ruimte, zelfs voor volwassenen. De proporties van de nieuwe Berlingo mogen er dan vertrouwd uitzien, ze zijn toch veranderd dankzij zijn nieuwe platform, een “gearrangeerd huwelijk” tussen het EMP2 (C4 SpaceTourer, C5 Aircross maar ook Peugeot 3008) voor de voorkant en het RG5 (Berlingo II) voor de achterkant.
Hoe hij rijdt
Ons testparcours in de Rambouillet-streek nabij Parijs omvatte smalle en slingerende bosbaantjes, maar we hebben nooit schrik gehad om een tegenligger te moeten kruisen omdat deze Citroën zich zo nauwkeurig laat plaatsen. De Berlingo is duidelijk plezieriger om mee te rijden en verrast ook door zijn comfort, dat de verwachtingen overtreft. De slag van de ophanging garandeert voldoende soepelheid om verkeersdrempels en putten in de weg op elegante wijze te verteren. De nieuwe stoelen zijn beter gevuld, hertekend en meer verstelbaar, maar de zitting is nog steeds wat kort en ze zijn in het algemeen nog wat te ‘simplistisch’, waardoor ze bijna niet meekunnen met de rest van de gedempte sfeer (uitstekende geluiddemping tot 110-120 km/u) van deze nieuwe Citroën. De afwerking zet nog steeds volop in op kunststoffen, maar laat meer ruimte voor personalisering (kleuren).
Voor deze eerste kennismaking startten we onze testritten met de BlueHDi 130 met EAT8-automaat: een pareltje van gewilligheid, gebruiksgemak en discretie. Hij trekt in al zijn versnellingen door tot 4.00 o/m, stuurt je vlot naar een kruissnelheid van 140 km/u en haalt 184 reële kilometers per uur, voor de anekdote. De tweede motor die aan de beurt kwam was de 1.2 PureTech met 110 pk en manuele versnellingsbak. Die heeft vele verdiensten ondanks het volume en het gewicht, dat iets hoger is geworden (1.400-1.450 kilo ongeveer), maar met 20 pk en ongeveer 100 Nm minder dan de diesel kan deze versie niet uitpakken met dezelfde soepelheid en, vooral, hetzelfde lage verbruik. Citroën communiceert trouwens nog geen normverbruik voor de PureTech, maar belooft wel 4,4 l/100 km voor de 130 pk sterke diesel met manuele versnellingsbak in de Berlingo M.
Budget & uitrusting
Bij een vergelijkbare versie (1.2 PureTech Feel) kost een Berlingo III 1.500 euro meer dan de vorige generatie, maar daarvoor biedt hij wel veel meer uitrusting en betere prestaties, waardoor hij een interessante verhouding prijs-uitrusting biedt. Maar gezien zijn ambities kan je het prijskaartje fors opdrijven en voor het eerst boven de kaap van de 30.000 euro gaan met de XL BlueHDi 130 EAT8 Shine XTR. De basisversie M 1.2 PureTech Start kost 17.400 euro. Tussen beide uitersten kan je de Berlingo personaliseren via nog twee uitrustingsniveaus Live en Feel en een mooie optiecatalogus. De bestverkochte versie zou de 1.5 BlueHDi 100 Feel van 23.200 euro worden.
Ons verdict
Om tegemoet te komen aan de noden van een klein gezin en/of actief-sportieve koppels kunnen weinig andere auto’s rivaliseren met de nieuwe golf van geconnecteerde bestelbreaks die steeds beter overtuigen op de weg en die deze Berlingo III symboliseert. Zeker niet die zo hippe auto’s “op hoge stelten”, die even duur zijn maar allesbehalve echt zinvol. Als we het niet hebben over passie of uitstraling, is deze Citroën absoluut een zeer aantrekkelijke auto.
In dit artikel : Citroën, Citroën Berlingo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!