Eerste test / Citroën Berlingo
Na een carrière van twaalf jaar lost Citroën eindelijk zijn Berlingo af. De opvolger van deze bestelbreakpionier zoekt het hogerop: hij werd groter, zwaarder... en duurder.
Waar je ook gaat meten, overal werd de Berlingo groter. Niettemin ging de breedte op ellebooghoogte er door de passieveveiligheidsnormen spectaculair op achteruit. Gelukkig werd de koffer wél ruimer: 51 liter (675 liter in totaal) met alle plaatsen in gebruik en 200 liter (tot 3.000 liter in totaal) met de achterstoelen verwijderd. De versies met de neerklapbare achterbank moeten het stellen met een maximumlaadvolume van 2.650 liter, wat 150 liter... minder is dan in de vorige Berlingo. De achterklep kan tegen meerprijs worden vervangen door ongelijke deurtjes.
Het interieur bulkt van de opbergvakken, volgens Citroën goed voor 170 liter extra bergruimte, waaronder natuurlijk de Modutop, een multifunctionele dakhemel, goed voor een slordige 100 liter extra bergruimte en een meergewicht van zowat 30 kilo. Kortom, er werd heel wat aandacht besteed aan de functionaliteit. En met zijn comfortuitrusting sluit de nieuwe Berlingo meer aan bij een berline en minder bij een pure bestelwagen. Maar natuurlijk heeft alles zijn prijs, en dan niet alleen letterlijk, maar ook in kilo's: met dezelfde krachtbron is de nieuwe Berlingo minstens 170 kilogram zwaarder dan zijn voorganger. Ondanks een lichtjes verbeterde stroomlijn is het verbruik toegenomen.
De Berlingo, die rust op wieltreinen die vergelijkbaar zijn met die van de C4 Picasso, gedraagt zich veilig en voorspelbaar, zonder ooit saai te worden. Rolneigingen zijn er maar weinig. Het elektrohydraulische stuur van de twee krachtigste diesels boezemt vertrouwen in door zijn keurige consistentie en lineariteit. Ook het remsysteem is opgewassen tegen de extra kilo's en het hogere koppel. Alleen de versnellingsbak,waarvan de pook verhuisde van de vloer naar het dashboard, heeft moeite om bij te benen.
Citroën heeft ervoor gekozen om de nieuwe Berlingo een trapje hoger te positioneren: hij is groter, beter uitgerust en meer geschikt om kilometers af te malen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zich schuldig maakt aan de algemene trend van het groeiende gewicht. Maar op die manier maakt de Berlingo wel plaats vrij voor de Nemo, die voortaan de rol speelt van lichtere en minder dure eenvolumer.
U kunt de volledige test nalezen in AutoGids 747 van 11 juni 2008.
In dit artikel : Citroën, Citroën Berlingo
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Citroën Berlingo Multispace 4d 1.2 PureTech 110 MAN6 Live M (2021)
-
Algemene tevredenheid : 13/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Citroën Berlingo 5d 1.6 HDi 90 Multispace XTR (2008)
-
Algemene tevredenheid : 14.36/20
- Beoordeling eigenaar
- De 61 beoordelingen tonen
-
Citroën Berlingo Multispace 5d 1.6 BlueHDi 100 S&S ETG6 XTR (2018)
-
Algemene tevredenheid : 17.25/20
- Beoordeling eigenaar
- De 4 beoordelingen tonen