Eerste test / Citroën C3 1.0 & 1.2 VTi
Om de gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen maakt de driecilinder-benzine van PSA, die werd geïntroduceerd door de Peugeot 208, nu ook zijn opwachting onder de kap van de Citroën C3.
In zijn programma om de uitstoot van broeikasgassen terug te schroeven wil de Europese Commissie de gemiddelde CO2- uitstoot voor nieuwe personenwagens verminderen tot 95 g/km in 2020, tegenover 137,5 g/km nu. Tegen 2015 zou dat gemiddelde al op 130 g/km moeten liggen. Geen tijd te verliezen dus voor PSA, dat al modellen in zijn gamma heeft met hybride en zelfs elektrische aandrijving, maar ook zijn conventionele motoren moet optimaliseren om die doelstellingen te behalen.
Vandaar de komst van de 1.0 en 1.2 VTi, die de 1.1 en de 1.4 vervangen onderaan in het benzinegamma. Deze nieuwe motoren, die PureTech werden gedoopt, worden gebouwd in Frankrijk, in de fabriek van Trémery, niet ver van Metz. Het is de grootste motorenfabriek van diesels ter wereld – de 1.6, 2.0 en 2.0 HDi worden er geproduceerd – en de op drie na grootste van de wereld tout court. Een soortgelijke fabriek bevindt zich in Douvrin, onder Roubaix. Daar zal de drukgevoede variant worden geassembleerd.
In dit artikel : Citroën, Citroën C3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Peugeot 208 3d 1.0 50kW Active
Opel Corsa 5d 1.0 48kW Ultimate Edition
Lancia Ypsilon 5d 0.9 TwinAir D.F.N Start&Stop MomoDesign
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands