Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën C3

De C3 mag zonder meer een bestseller genoemd worden. Met het nieuwe model, dat de rondingen van zijn voorganger behoudt, hoopt Citroën aan die succesvolle carrière een vervolg te breien.

Prijs
NB

De nieuwe C3 onderscheidt zich door zijn panoramische voorruit, die doorloopt tot in het dak. Deze 'voorruit' werd Zenith gedoopt, is 1,35 meter hoog en wordt gecombineerd met dunne dakstijlen. Het geheel resulteert in een uitstekend panoramisch zicht en een aangename helderheid. De C3 is uitgerust met een hard verduisteringsscherm. Dat is uitgerust met twee zonneklepjes... Waarvan de efficiëntie zeer relatief is. Door hun gewelfde rand kunnen ze niet tegen de voorruit worden gedrukt, waardoor ze te laag vallen en het zicht hinderen. Een andere tekortkoming van deze klepjes is dat ze geen make-upspiegeltje hebben. De Citroën C3 is een van de lichtere auto's van het segment. Voor deze eerste kennismaking konden we rijden met de 1.6 HDi-versie met 90 pk en de 1.6 op benzine met 120 pk. De eerste is soepel, lineair en vlot, maar de geluiddemping leek ons minder goed dan in een Peugeot 207. Wel is deze diesel nog altijd even zuinig: bij een rustige rijstijl vermeldde de boordcomputer een verbruik van min der dan 5 l/100 km. Van bij de eerste kilometers stellen we de zachte schokdemping op prijs, die grote wegoneffenheden erg goed absorbeert. De bewegingen van het koetswerk worden echter onvoldoende afgeremd, en zodra het tempo wordt opgevoerd, word je daardoor geconfronteerd met uitgesproken rol- en steigerbewegingen. Bovendien ondersteunen de stoelen, die te vlak zijn, het lichaam maar weinig: in bochten glijd je dus van de ene rand naar de andere.

De nieuwe C3, een moderne en trendy, maar nogal dure stadsauto, is een verfrissende verschijning. Hij is aangenaam om naar te kijken, maar ook om in te vertoeven, dankzij een licht en gezellig interieur, dat veel frivoler is dan dat van Duitse rivalen. Deze Citroën onderscheidt zich verder nog door een zijdezacht wegcontact. De schokdemping houdt echter koetswerkbewegingen moeilijk onder controle, en dynamisch ingestelde bestuurders kunnen dus beter wachten op de DS3, die meer op rijplezier mikt en die in maart gelanceerd zal worden. Maar die zal wel nog meer kosten...

U kunt de Eerste Test van de Citroën C3 nalezen in autogids 784 van 10/11/2009.

In dit artikel : Citroën, Citroën C3

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker