Eerste test / Citroën C4 1.2 e-THP 130
PSA's nieuwe drukgevoede driecilinder op benzine paart in de Citroën C4 een verbluffend rendement aan mooie prestaties. De 1.2 e-THP levert dan ook 130 pk. Een pittig driecilindertje dus.
De 1.2 e-THP voedt onze passie voor driecilindermotoren, een architectuur die het jammer genoeg moeilijk heeft om leken of doorsneegebruikers te verleiden... De drukgevoede driepitter van PSA bewees ons nochtans meteen dat hij zijn soortgenoten qua werkingscomfort overtroeft. De 1.2 e-THP (130 pk bij 5.500 o/m) slaagt erin de effecten van de acyclische werking die eigen is aan lijnmotoren met drie cilinders, in de kiem te smoren. Er is geen sprake van trillingen of een vervelende klank... Alles is zo mooi gedempt dat je het gevoel hebt dat dit een meer edele motor met een grotere cilinderinhoud is. De C4 1.2 e-THP 130 geeft een sterkere duw in de rug dan een 1.6 HDi en biedt een onvergelijkbaar beter akoestisch comfort. Bovendien veroorzaakt zijn stop-startsysteem minder schokken.
Met zijn stille en trillingsarme werking moet deze driecilinder op benzine zowel de liefhebbers als de gewone klanten kunnen verleiden, terwijl hij nauwelijks meer verbruikt dan een dieselmotor.
U kunt de Eerste Test van de Citroën C4 e-THP 130 nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.
In dit artikel : Citroën, Citroën C4
Tests
Onze tests
De concurrenten
Seat Leon 1.2 TSI 81kW DSG Business Class
Toyota Auris 5d 1.2 Turbo 50th Anniversary Multidrive S
Volkswagen Golf VII 3d 1.2 TSi 81kW DSG BMT Highline
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands