Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën C4 Aircross

Citroën wil in alle segmenten aanwezig zijn. Niet enkel de chique DS-lijn is daar een voorbeeld van, maar ook de compacte softroader C4 Aircross, een product van de samenwerking met Mitsubishi.

Prijs
NB

De samenwerking die PSA met Mitsubishi aanging voor de C-Crosser en de Peugeot 4007, kent een vervolg. Deze keer diende de ASX als basis voor de C4 Aircross en de Peugeot 4008. Maar terwijl het Outlander/C-Crosser-project de Franse constructeur maar weinig mogelijkheden bood om de look verregaand aan te passen, is dat met de ASX en de C4 Aircross anders. Ditmaal heeft Citroën de kans gekregen om duidelijker een eigen stempel te drukken op zijn versie van het gemeenschappelijke product. Geen grote verrassingen op technisch vlak. Behalve dan misschien de instapdiesel, want Mitsubishi's 1.8 Di-D met 115 pk werd hier vervangen door een even krachtige 1.6 HDi van PSA.

Net zoals de ASX is de C4 Aircross ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Het systeem is van Mitsubishi-makelij en dus zeker geen gadget. Aangezien de C4 Aircross geleverd wordt met grotere velgen dan de ASX, moesten de Franse ingenieurs de geometrie van het onderstel herzien. Over het algemeen verandert dat weinig aan het weggedrag, dat efficiënt en overwegend onderstuurd is, maar toch voelt de C4 Aircross op een golvend wegdek iets minder droog aan dan de Japanner. De C4 Aircross is akoestisch bovendien beter geïsoleerd, vooral wat betreft aandrijf- en rolgeluiden.

Dankzij Mitsubishi heeft Citroën - net als Peugeot - eindelijk een compacte SUV in zijn gamma. Een belangrijk model dat het imago van Citroën ongetwijfeld zal opkrikken, vooral in de groeilanden, die nu al 70 procent van de jaarproductie opeisen. De liefhebber van het merk zal zich wat ontheemd voelen in de C4 Aircross, maar die kan wel schermen met lagere prijzen dan zijn Koreaanse en Japanse soortgenoten (met uitzondering van de ASX). Bovendien kan hij rekenen op een verzorgdere look en (in het geval van de basisdiesel) een stillere werking. Voorwaar niet slecht...

U kunt de Eerste Test van de Citroën C4 Aircross nalezen in AutoGids 848 van 3/5/2012.

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Aircross

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker