De C4 Cactus kreeg een heel nieuwe positionering en wil voortaan ook de liefhebbers van wijlen de C4 verleiden. Missie grotendeels volbracht: de kwaliteitsindruk, het ophangingscomfort en de geluiddemping zijn verbeterd, en over het algemeen heb je de indruk meer waar voor je geld te krijgen. Gelukkig, want de prijs is niet die van een ‘basic’ auto, zoals de Cactus wil zijn.
Echt zuinig
Verder moest het motoraanbod nog bijgewerkt worden. De 1.5 BlueHDi is het antwoord van PSA op de steeds strengere uitstootnormen. Hij is romig en gewillig, produceert echt weinig trillingen en komt opmerkelijk discreet uit de hoek.
Tijdens het rijden merk je al snel dat deze Citroën niet in de wieg is gelegd om snelheidsrecords te breken. De 1.5 BlueHDi 100 komt het best tot zijn recht bij een rustige rijstijl, wat ook zijn roeping is. Hij is zowel in de stad als op gewestwegen op zijn gemak en pakt uit met een soepel karakter, daarbij geholpen door een behoorlijk goede versnellingsbakspreiding.
Na zo’n 400 snelwegkilometers en ongeveer 200 kilometer op gewestwegen en in niet al te druk stadsverkeer konden we een gemiddeld verbruik noteren van 4,9 l/100 km. Het lijdt geen enkele twijfel dat iedereen onder de 5 l/100 km moet kunnen blijven met een kalme en anticiperende rijstijl.
Ons verdict
Trouw aan zijn oorspronkelijke filosofie en met zijn nieuwe positionering is de C4 Cactus meer dan ooit de moeite waard. Foutloos is hij zeker niet, maar hij heeft heel wat kwaliteiten te bieden.
- Knappe muil, originele lijn en stijl
- Romige motor, zeer nuchter en stil
- Koffer- en opbergruimte
- Povere instrumentatie
- Achterruiten klappen open
- Licht onhandige middenconsole
In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!