In dit geval ondersteunt de hybridisatie de 180 pk krachtige en 1,6 liter grote PureTech-benzinemotor met een elektromotor van 80 kW (109 pk), die deze SUV op zijn eentje kan aandrijven tot 135 km/u (in de ZEV-stand). De C5 Aircross ontwikkelt zo een gecombineerd vermogen en koppel van respectievelijk 225 pk en 320 Nm, overgebracht via een achttrapsautomaat. Net zoals de hybride Peugeot 3008 en Opel Grandland X, waarvan deze Citroën vanzelfsprekend is afgeleid. De Franse constructeur heeft het recept wel een beetje bijgekruid door bepaalde parameters in de software aan te passen. En in tegenstelling tot bij de zustermerken is hier echter (nog?) geen sprake van een variant met 300 pk. En ook niet van vierwielaandrijving, want hier worden uitsluitend de voorwielen aangedreven.
De hybridemodus geeft in principe de voorkeur aan elektrisch rijden, wat theoretisch gedurende 55 kilometer kan (volgens de WLTP-cyclus) met de lithium-ionbatterij van 13,2 kWh. De overgangen naar de verbrandingsmotor blijven discreet en de vermogensreserve zorgt voor een soepele werking. Alleen wanneer je het gas diep intrapt, heeft de viercilinder een beetje tijd nodig om wakker te worden. De C5 Aircross heeft vooral te lijden onder een inconsistente stuurinrichting en een weinig informatief rempedaal, zoals vaak het geval is met zogeheten regeneratieve remsystemen.
- Moduleerbaarheid en zitcomfort
- Ophanging van de bovenste plank
- Systeembeheer in hybridemodus
- 7,4 kW-lader en -kabel niet standaard (300 euro)
- Te bekrachtigd stuur
- Remgevoel
In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!