Eerste test / Citroën DS3 Cabrio Racing
Citroën rekent flink door voor exclusiviteit, door zijn DS3 Racing om te toveren tot Cabrio. Of is het omgekeerd? Het neemt echter niet weg dat alle honderd geplande exemplaren al de deur uit zijn.
Door een product kunstmatig schaars te maken, kun je de waarde ervan opdrijven. Logisch, aangezien het doel niet veel verder gaat dan voor veel geld imago en exclusiviteit te verkopen aan iedereen die zich van het gewone volk wenst te onderscheiden. De DS3 Cabrio Racing werd van bij zijn onthulling uitverkocht verklaard (een goede manier om de interesse van de happy few te versterken) en kost zo'n 35.000 euro. De snelste der Citroëns wil in de eerste plaats sportiever zijn dan alles wat er in zijn soort bestaat. Zelfs al heeft de voortrein het moeilijk om de 207 paardjes te beheersen wanneer die ongebreideld worden losgelaten... Het chassis blijft echter speels en precies.
Het aandrijfgeheel garandeert bakken plezier en wanneer je de motor flink in de toeren jaagt, raak je vanzelf in een roes, dankzij het extraverte karakter van de muzikale motor en de korte spreiding van de zesversnellingsbak, die zich vlot laat bedienen. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van de gesloten DS3 Racing, aangezien het meergewicht van de Cabrio verwaarloosbaar is (25 kilo). De structuurstijfheid is echter niet dezelfde. Je mag ook niet alles verwachten. Dat voel je aan de kleine kraakjes en piepjes die je veel vroeger uit het dashboard hoort komen - zonder dat die echter ooit verergeren of problematisch worden.
Citroën heeft met de DS3 Cabrio Racing een kunstmatige schaarste gecreëerd door er slechts honderd exemplaren van te bouwen. Die gingen als warme broodjes over de toonbank, al zijn we niet zo overtuigd dat ze hun forse meerprijs wel helemaal waard zijn.
U kunt de Eerste Test van de Citroën DS3 Cabrio Racing nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.
In dit artikel : Citroën, Citroën DS 3
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands