Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën DS3 Racing

De oorlogskleuren van de DS3 Racing laten er geen twijfel over bestaan: hier staan 207 paarden te trappelen uit de Citroën Racing-stal. Het resultaat is de snelste productie-Citroën ooit...

Prijs
NB

Het is een primeur in de geschiedenis van het Franse merk dat de competitieafdeling belast werd met de ontwikkeling van een productiemodel. De drukgevoede 1.6, die nog altijd wordt geproduceerd in samenwerking met BMW, onderging een specifieke behandeling. Vermogen komt de 1.6 zeker niet tekort: bij 6.000 o/m staat 207 pk paraat, terwijl het maximumkoppel 275 Nm bedraagt en constant beschikbaar is van 2.000 tot 4.500 o/m. De paardenkracht wordt nog steeds doorgegeven via de manuele zesbak van de DS3 1.6 THP, waarvan de spreiding niet werd aangepast. Een vermogen van 207 pk op de weg overbrengen via alleen de voortrein is geen kinderspel, wat verklaart waarom Citroën Racing ook het onderstel van de DS3 grondig herwerkte.

Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de DS3 Racing niet onopgemerkt voorbijgaat. Belangrijker is echter de zorg die werd besteed aan de afwerking en de uitrusting. In de praktijk is deze DS3 eerder dynamisch dan sportief. De 1.6-turbo verschaft wel hernemingen van de bovenste plank, evenals een mooie klank, maar brengt ook al snel de voortrein in de problemen, die koppelreacties doorgeeft en gevoelig is voor trekkrachtproblemen. De montage van een sperdifferentieel zou al een goed begin zijn om dit probleem op te lossen, vooral omdat dat ook het onderstuurgedrag zou intomen. Los daarvan gaan we dat ons plezier niet laten vergallen.

De DS3 Racing, die vooral de indruk wekt een pure sportieveling te zijn, blijft trouw aan de premiumfilosofie van de DS3. Dat verklaart waarschijnlijk waarom hij even duur is als een Mini John Cooper Works. In vergelijking daarmee is de Citroën echter beter uitgewerkt en, algemeen gezien, efficiënter, maar ook veel beter uitgerust.

U kunt de Eerste Test van de Citroën DS3 Racing nalezen in AutoGids 812 van 22/12/2010.

In dit artikel : Citroën, Citroën DS 3

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker