Eerste test / Dacia Logan & Sandero : Gelukkig nieuwjaar
De Sandero en de Logan trekken met goede voornemens en een kleine facelift het nieuwe jaar in. Bovendien pakken beide Dacia-modellen uit met een nieuwe instapmotor, een atmosferische driecilinder op benzine.
De tweede generatie Logan en Sandero dateert inmiddels van 2013. Tijd dus voor een opfrisbeurt. De nieuwe snuit krijgt dagrijlichten met ledtechnologie en een meer ergonomisch interieur. Zo verhuizen de knoppen om de voorste zijruiten te bedienen van de middenconsole naar de deurpanelen, kan de bestuurder voortaan beschikken over een wegklapbare middenarmsteun en vinden de passagiers achterin een 12-voltaansluiting om hun mobiele toestellen op te laden. Ook een achteruitrijcamera is voortaan verkrijgbaar. Verder zit de bediening van de claxon niet langer op de hendel van de richtingaanwijzers (zoals in de jaren zeventig…), maar wel op het stuur.
- Ongewijzigde en nog steeds onklopbare prijzen
- Binnenruimte en ophangingscomfort
- Soepele kleine motor (1.0 SCe)
- Beperkte prestaties op grote wegen
- Somber en erg plastiekerig interieur
- Hakerige bediening versnellingsbak
Nog een detail dat het rijden aangenamer maakt: de vertrekhulp op hellingen, die gedurende enkele seconden de remdruk aanhoudt om vlot vertrekken mogelijk te maken. Het merendeel van de nieuwe auto’s beschikt inmiddels over dit rijhulpsysteem; het werd dus hoog tijd dat ook de Sandero en de Logan die stap zetten… De afwerking van het interieur maakt daarentegen geen evolutie door: het wordt nog altijd gedomineerd door harde en donkere plastics die zorgen voor een sombere interieursfeer.
In dit artikel : Dacia, Dacia Sandero
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands