Eerste test / Dacia Logan MCV 1.5 dCi 90 A: Rustig aan gaat ook
De easy-R-bak is enkel geschikt voor een 'easy' rijstijl, waar hij uitstekend tot zijn recht komt.
In AG972 kon u de Minitest lezen met de Sandero Stepway 0.9 TCe met de gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling. De 1.5 dCi 90 in de Logan MCV zet op vergelijkbare wijze de kwaliteiten en tekortkomingen van die Easy-R in de verf. Het hogere gewicht van de auto, maar ook het genereuzere koppel van de diesel veranderen daar al bij al niet veel aan. Een kalme rijstijl wordt beloond met zachte en meestal vloeiende schakelovergangen. Terugschakelen gebeurt doorgaans op het gepaste moment en al snel ga je het spelletje meespelen en nog wat braver rijden in een poging de afwezigheid van een dubbele koppeling op te vangen. Het comfort van de Logan MCV, met zijn vergevingsgezinde en efficiënte ophanging, komt dan nog beter tot zijn recht, terwijl het verbruik er nog verder door kan dalen. Wie ook maar een beetje sportief wil rijden of gehaast door de verkeersstroom probeert te spartelen, krijgt daarentegen een minder idyllisch plaatje voorgeschoteld. Op zo’n momenten moesten we terugdenken aan de eerste Smarts, waar elke schakelbeweging gepaard ging met heftige schokken die je hoofd voor- en achteruit gooiden. Het mag duidelijk zijn dat de Easy-R-bak enkel geschikt is voor een ‘easy’ rijstijl, waar hij uitstekend tot zijn recht komt.
- Comfort, efficiëntie ophanging
- Zachte en schokvrije Easy-R bij kalm rijden
- Zuinige motor
- Easy-R bij dynamische rijstijl
- Zithouding kan beter
- Motorlawaai bij gespierd hernemen
In dit artikel : Dacia, Dacia Logan MCV , Dacia Logan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands