Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Dacia Logan MCV

Na zeven jaar trouwe dienst geeft de originele Logan MCV de fakkel door aan een veel klassiekere breakversie. De derde zitrij is daarbij verdwenen, maar het riante laadvolume is gebleven.

Prijs
NB

Het grootste nieuws is dat de optionele derde stoelenrij niet langer beschikbaar is: wie de zeven zitplaatsen van de eerste generatie MCV wil, moet nu een Lodgy bestellen. Een erg brede kofferklep geeft toegang tot een riante koffer: 573 liter met vijf zitplaatsen, 1.518 liter met de achterbank en de zittingen neergeklapt, waarbij een bijna vlakke laadvloer vrijkomt. De laadlengte van de MCV kan oplopen tot 1,77 meter, of zelfs 2,73 meter als je de rugleuning van de voorste passagiersstoel neerklapt. De nieuwe break biedt ook 15 liter aan bergvakken allerhande. Het interieur zelf is identiek aan dat van de Sandero en Logan, met vijf volwaardige zitplaatsen (op afzonderlijke stoelen met een ietwat korte zitting). Ook de uitrustingslogica in drie niveaus (basis, Ambiance, Lauréate) is zoals verwacht gekopieerd van die twee modellen. Dat betekent dat ook hier enkele nieuwigheden hun intrede doen, met opties zoals parkeersensoren achteraan, een snelheidsregelaar en -begrenzer, het Media Nav-infotainmentsysteem met aanraakscherm van 18 centimeter en (vanaf volgend jaar) een bandendrukcontrole.

Een Eco-modus (die inwerkt op het koppel) deed zijn intrede, met name op de twee topmotoren die we aan de tand konden voelen: de driecilinder-turbo op benzine 0.9 TCe 90 en de 1.5 dCi 90, telkens met een manuele vijfversnellingsbak, de enige mogelijke overbrenging. De geluiddemping ging erop vooruit en de MCV biedt een uniek rijplezier in het segment van de lowcost-auto's. Een Renault-chassis en -ophanging maken het verschil met alle andere budgetvriendelijke alternatieven op de markt. Daarbij voelen we een lichte voorkeur voor de dCi, waarvan de dieselmotor wat meer gewicht in de schaal legt dan de TCe, die iets te soepel uitveert. In elk geval zijn dit nog altijd twee niet te onderschatten Dacia-aanbiedingen.

Het gamma van Dacia wordt stilaan volwassen: terwijl de eerste generatie van de Logan MCV nog zowel break- als bestelbreakrijders wilde overtuigen, is dat sinds de komst van modellen als de Lodgy en Dokker niet meer nodig. Het gevolg is dat deze tweede generatie van de MCV een breakversie is in de klassieke zin van het woord, waarbij de twee extra noodzitjes zijn verdwenen, maar de grootste troeven zijn gebleven: veel waar en veel ruimte voor weinig geld.

U kunt de Eerste Test van de Dacia Logan MCV nalezen in AutoGids 887 van 30/10/2013.

In dit artikel : Dacia, Dacia Logan

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker