Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Dodge Journey

Hoewel hij wat van een SUV heeft, mikt de Dodge Journey eerder op het eenvolumersegment, onder andere met zijn zeven plaatsen en zijn doorgedreven moduleerbaarheid.

Op papier richt de Journey zich niet op de SUV-markt, maar wel op het eenvolumersegment, dus ook dat van de zevenzitters. Van naderbij bekeken hebben de ontwerpers inderdaad enige inspanningen geleverd wat de inrichting betreft. Zo beschikken de achterpassagiers nog altijd over voldoende ruimte, maar we stellen ook de verschuifbare bank op de tweede rij op prijs, waarvan de rugleuning bovendien in hellingshoek kan worden versteld, om het comfort te vergroten. Het geheel kan overigens makkelijk worden neergeklapt. Maar wie op de laatste rij plaats had verwacht voor twee volwassenen, is eraan voor de moeite. Het koffervolume is uiteraard behoorlijk in vijfzitsconfiguratie (784 liter), maar uiterst beperkt als je met zijn zevenen onderweg bent.

Bij ons omvat het aanbod twee benzinemotoren (een 2.4 en een 2.7 V6) en een diesel (2.0 CRD). Het gaat om drie bekende krachtbronnen, want ze zijn ook terug te vinden in de andere modellen van de Chrysler-groep. De erg ruime Dodge Journey komt op de weg vreedzaam uit de hoek. De stoelen (vooral de voorste) missen weliswaar wat zijdelingse steun, maar het comfort voldoet volledig, tenminste bij wettelijke snelheden. Als je het tempo opdrijft, gaat het plaatje er echter wat minder rooskleurig uitzien, doordat dan heel wat stroomlijngeluiden de kop opsteken en de dieselmotor onaangenaam veel lawaai en trillingen gaat produceren.

Het weggedrag is veilig en gezond. Het dient gezegd dat de Journey op dat vlak goed gewapend is, want naast zijn nauwkeurige onderstel heeft hij een ESP van de jongste generatie met geïntegreerde antirolcontrole. De inzittenden worden overigens beschermd door zes airbags en twee Isofix-bevestigingspunten op de achterbank. De sturing van de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling is nog niet even goed als die van de DSG bij Volkswagen (qua respons en schakelsnelheid), maar ze lijkt wel maar weinig energie te vreten, aangezien het officiële meerverbruik beperkt blijft tot 0,5 l/100 km op de gemengde cyclus.

Door te proberen om een brug te slaan tussen de SUV's en de eenvolumers heeft de Dodge Journey het wat moeilijk om zijn plaats te vinden. Maar om te verleiden mikt hij vooral op een onklopbare verkoopprijs (ook als diesel) en een ongeëvenaard karakter. Twee argumenten die een handelsmerk lijken te worden bij Dodge...

U kunt de volledige test nalezen in AutoGids 746 van 28 mei 2008.

In dit artikel : Dodge

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars