De DS7 Crossback is in feite een compacte SUV die hoger mikt. Zeg maar een Audi Q3 die een Audi Q5 wil zijn, en die vergelijking maken we niet zomaar. De ‘wrap-around’-koffer van de DS 7 Crossback is heus geen toevallige verwijzing naar Ingolstadt, meer een doelbewuste provocatie. Zeker in combinatie met zijn erg geraffineerde knappe lichtcluster achteraan doet deze Fransman de Duitse Q’s een beetje log lijken: zeg maar hoe een fijne naaldhak zich verhoudt tot een stel Wellington-laarzen. Ook vooraan straalt de DS 7 Crossback een heel eigen identiteit uit, al zijn we er nog niet uit of de keuze voor een massief radiatorrooster visueel de juiste is. Maar de talrijke chroomtoetsen leggen wel eigen accenten, die best aangenaam ogen.
Met een lengte van 4,57 meter neemt de DS 7 plaats tussen de Peugeot 3008 (4,45 meter) en de 5008 (4,64 meter). Je kunt nu bijna zeggen dat PSA per strekkende meter een passende SUV in zijn aanbod heeft, met dank aan het moduleerbare EMP2-platform. Ten opzichte van de 5008 is zijn wielbasis 11 centimeter kleiner (2,73 meter), maar krijgt hij vooraan een 2,6 centimeter breder spoor (1,62 meter). Achteraan vinden we een multilinkas en standaard is de DS 7 voorzien van een adaptieve schokdemping.
Je ziet het al met het blote oog aan de gebogen achterkant van deze DS: verwacht geen mirakels op de achterbank. Vanaf 1,80 meter kom je met je knikker in conflict met de dakhemel. Dankzij de verstelbare vloerplank in de koffer kan de 7 Crossback wel een knappe 628 liter aan koffervolume voorleggen, maximaal uit te breiden tot 1.752 liter met de achterbank (in 60/40-verhouding) neergeklapt.
- Luxueuze afwerking, aankleding
- Verfijnd design
- Rijcomfort
- Rijdynamiek, geen vierwielaandrijving
- Beperkte hoofdruimte achterin
- Dure luxeversies
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!