Toen BMW in 2014 met de 2-Reeks Active Tourer kwam als concurrent voor de Mercedes B-Klasse, was het voor heel wat fans van het merk even wennen om het blauw-witte propellerlogo op een compacte eenvolumer te zien – met voorwielaandrijving dan nog, godbetert.
Ondertussen werden echter meer dan 430.000 exemplaren verkocht van de 2-Reeks Active Tourer en Gran Tourer, die bovendien een echt veroveringsmodel is gebleken: voor 80 procent van de kopers was de 2-Reeks Active of Gran Tourer hun eerste BMW. Dat succes zette de Beierse constructeur ertoe aan om ondanks de tanende populariteit van eenvolumers in het algemeen toch nog met een volledig nieuw model te komen. Wél gesneuveld is de Gran Tourer-afgeleide, die met zijn 11 centimeter langer wielbasis en evenveel langere achteroverhang als optie te krijgen was als zevenzitter.
Koetswerk en afmetingen
Wat de nieuwe BMW 2 Reeks Active Tourer betreft, die behoudt niet alleen de wielbasis van zijn voorganger, maar ook grosso modo de proporties: in de lengte komt er 32 millimeter bij, in de breedte 24 millimeter en in de hoogte 21 millimeter. De nieuweling staat uiteraard op het voorwielaangedreven UKL-platform waartoe in 2019 ook de 1-Reeks zich bekeerde, met een sterk verbeterde voortrein ten opzichte van de vorige generatie.
Ook qua koetswerkdesign sluit de BMW 2 Active Tourer dicht bij de huidige 1-Reeks aan, met een voor een eenvolumer erg strak en dynamisch ogend pak. Het radiatorrooster is ook hier wel wat groter geworden, maar minder karikaturaal dan op andere recente BMW’s; voor een dermate uitgesproken gezinswagen is het natuurlijk niet de bedoeling om kleine kinderen bang te maken met zo’n XL-frietsnijder. En wellicht zou een te verticale grille zoals op de 4-Reeks Coupé een hoger model als de Active Tourer ook te smal doen lijken. Vandaar het horizontale rooster onder de nummerplaat, om de breedte te accentueren.
Die onderste luchtinlaat is trouwens net als de ‘nieren’ voorzien van actieve schuiven om afhankelijk van de behoeftes de motorkoeling dan wel de stroomlijn te optimaliseren. Er werden trouwens nog heel wat andere maatregelen genomen om de lucht zo goed mogelijk rond het koetswerk te geleiden. Zo neemt de eenvolumer de vlakke deurklinken van de i4 over – die we in de praktijk wel minder handig vinden – en werd ook extra aandacht besteed aan de bodem van de auto en aan het design van de buitenspiegels. Het resultaat is een voor een eenvolumer uitzonderlijk lage Cx-waarde van 0,26, met als bonus een bijzonder laag niveau van stroomlijngeluiden.
>> Lengte: 4.386 mm - breedte: 1.824 mm - hoogte: 1.576 mm
Interieur en kofferruimte
De vlakke deurklinken zijn niet het enige dat de Active Tourer overneemt van de i4 (en de iX). Hij kreeg namelijk ook de recentste generatie van BMW’s iDrive (OS 8), met alle bijdetijdse mogelijkheden die daarbij horen, zoals over-the-air-updates en een doorgedreven – draadloze – connectiviteit en dito mogelijkheden om de digitale omgeving te personaliseren. Het dashboard wordt ook hier standaard overheerst door het BMW Curved Display. Dat bestaat uit een scherm van 10,25 duim achter het stuur en een centraal scherm van 10,7 duim, allebei ondergebracht onder één uitgestrekt gebogen glaspaneel.
Minder goed nieuws is dat in tegenstelling tot in de i4 (en iX) de vertrouwde iDrive-bedieningsknop op de middenconsole hier verdwenen is. Een gemis dat volgens ons toch niet helemaal kan worden opgevangen door de aanraak- en stembediening, maar dat wel plaats vrijmaakt op de middenconsole, waar je nu qua infotainment enkel nog een scrollwieltje vindt voor het volume en twee knoppen om respectievelijk naar het vorige of volgende nummer te gaan.
Verder bevat de – zwevende – middenconsole de startknop, een stompje waarmee je de gerobotiseerde versnellingsbak (standaard voor alle versies) bedient, en nog enkele andere knoppen, waaronder die om de elektrische parkeerrem te activeren en die voor de rijmodi. Wanneer je die laatste hebt ingedrukt, moet je echter je hand verplaatsen naar het aanraakscherm om daar de gewenste rijmodus te selecteren. Niet echt een vooruitgang op het vlak van ergonomie als je het ons vraagt…
Gelukkig laat de BMW 2 Active Tourer zich wel nog altijd van zijn gezinsvriendelijke en functionele kant zien. Zo is er onder de al genoemde middenconsole heel wat ruimte voor kleine spulletjes, terwijl het vak voor de dubbele bekerhouder voorzien is van een inductielaadfunctie en een klem om je smartphone op zijn plaats en rechtop te houden. Ook de deurvakken zijn ruim bemeten, terwijl de kwaliteitsindruk goed is – alleen het plaatje van plexiglas waarop het head-updisplay zijn gegevens projecteert, is niet echt ‘premium’. De achterste inzittenden kunnen zeker niet klagen over een gebrek aan beenruimte, en hebben een eigen aflegbakje op het eind van de middenconsole, evenals twee USB-aansluitingen (van het type C).
Wel gaat het maximale koffervolume er in de basisversies op achteruit tegenover de vorige generatie, van 1.510 naar 1.455 liter. Met de achterbank rechtop bedraagt het verschil echter maar 2 liter, deze keer in het voordeel van de nieuwe generatie (470 liter). Voor de nieuwe mildhybride versies en de oplaadbare hybrides slinken die waarden wel tot 415 en 1.405 liter respectievelijk 406 en 1.370 liter. Als optie is opnieuw een verschuifbare achterbank te krijgen (behalve in de PHEV-versies).
Specificaties en prestaties
In eerste instantie bestaat het motorgamma uit drie benzines (218i, 220i en 223i) en één diesel (218d met 136 of 150 pk). De 220i en 223i kunnen rekenen op een mildhybridesysteem op 48 volt, met als bijzonderheid dat de elektromotor die ook dienstdoet als starter-alternator, niet via een riem verbonden is met de verbrandingsmotor, maar geïntegreerd werd in de behuizing van de gerobotiseerde versnellingsbak. Hij is 14 kW ofte 19 pk sterk, waardoor de 220i met zijn 1.5-driepitter een totaalvermogen kan afficheren van 170 pk; voor de 223i met zijn 2.0-viercilinder is dat 218 pk. Voldoende voor die laatste om in 7 s rond op te trekken van 0 tot 100 km/u (tegenover 8,1 voor de 220i).
De 1.5 van de 218i (136 pk, 0-100 km/u in 9 s) en de 2.0 van de 218d (150 pk en 8,8 s) moeten het zonder enige hybride ondersteuning stellen, maar de 220d die later het gamma zal komen aanvullen, zal er ook over beschikken. Daarnaast mogen we tegen de zomer niet één, maar twee volwaardige en oplaadbare hybrides verwachten: de 225e en 230e. Die eerste pakt uit met een gecumuleerd vermogen van 245 pk (136 pk van de driecilinder op benzine die de voorwielen aandrijft + 109 van de elektromotor op de achteras); voor de nieuwe 230e is dat maar liefst 326 pk (150 + 176 pk).
Rijbereik en oplaadmogelijkheden
Bovendien geeft BMW voor beide plug-inhybrideversies een elektrisch rijbereik op tot 90 kilometer, tegenover 55 voor de oude 225xe. Nog beter is dat in vergelijking met die laatste het vermogen van de geïntegreerde lader werd verdubbeld, van 3,7 naar 7,4 kW, waardoor een volledig lege batterij (van 14,9 kWh) op 2,5 uur weer vol zou moeten kunnen raken. En over batterijen gesproken: er staat ook een volledig elektrische versie op de planning, maar daarover houden de verantwoordelijken de lippen nog stijf op elkaar.
Rijgedrag
We konden de nieuwe 2 Active Tourer als 220i en 223i aan de tand voelen in de regio van Malaga, zowel op de snelweg als in drukker verkeer en op bochtige bergweggetjes. Wat al snel opviel, was het stuurplezier dat deze compacte eenvolumer in de aanbieding heeft. De aanpassingen aan de voortrein tegenover de vorige generatie en de respectievelijk 25 en 26 millimeter grotere spoorbreedte voor- en achteraan werpen duidelijk hun vruchten af. Ook de van de 1-Reeks overgenomen ARB-technologie – een geavanceerd systeem dat doorslippende wielen voorkomt zonder de auto te vertragen – draagt haar steentje bij. Het resultaat is dat je zelfs in de scherpste bochten niet het minste last hebt van onderstuur én dat je al vroeg weer op het gas kunt gaan. Jammer wel dat het stuur met zijn dikke velg nog altijd artificieel aanvoelt…
In elk geval is het rijplezier wel een pak groter met de 223i dan met de 220i. Hoewel die laatste goed is voor 170 pk, voelt dat door het karakter van de driecilinder niet zo aan, terwijl ook zijn motorgeluid niet bijzonder inspirerend is. Wat ons doet vermoeden dat de 218i met zijn 136 pk enkel voor te behouden is aan de meest bezadigde BMW-rijders. Niet dat de 220i een slak is, maar papa’s en mama’s die op zoek zijn naar écht BMW-rijplezier, zouden we toch eerder de 223i aanraden.
Die 223i is overigens de enige uit het gamma die – voor 2.000 euro extra – kan worden besteld met een ‘echte’ xDrive-vierwielaandrijving (lees: met een aandrijfas tussen de voor- en de achtertrein). Onze voorwielaangedreven test-223i dartelde echter zo vlotjes van bocht naar bocht dat de meerwaarde van de vierwielaandrijving beperkt lijkt, tenzij natuurlijk voor extra gemoedsrust. Op bochtige wegen vonden we de A-stijl, die schuiner is opgesteld dan in de vorige generatie, wel vaak in de weg zitten, hoewel BMW spreekt van een verbetering op dat vlak... Qua rijcomfort hebben we dan weer niets aan te merken. En ook de geluiddemping haalt over het algemeen een hoog niveau.
Tijdens de presentatie konden we ook rijden met een prototype van de 230e, die er met zijn 326 pk natuurlijk nog een flinke schep bovenop doet: deze plug-inhybride heeft maar 5,5 seconden nodig om op te trekken van 0 tot 100 km/u en gaat dankzij de superverfijnde sturing van beide motoren nog vlotter en complexlozer door de bocht. Over-the-top? Misschien, maar wel leuk, en dat met een officiële CO2-uitstoot van 22 tot 30 g/km (WLTP)… Knap is trouwens de adaptieve recuperatiefunctie, die gebruikmaakt van gps-gegevens en de frontale radar om de auto ofwel te laten uitrollen, ofwel te doen vertragen op de elektromotor.
Belgische prijs BMW 2 Active Tourer
De nieuwe BMW 2 Active Tourer kost in ons land bij zijn introductie minstens 34.250 als 218i. Voor de 220i betaal je 1.000 euro extra. De basisprijzen van de 218d en de 223i bedragen respectievelijk 36.300 en 41.100 euro. De plug-inhybride 225e en 230e zijn zoals gezegd pas tegen de zomer leverbaar, maar er kleeft al wel een prijs op (43.850 en 46.750 euro). Ongeacht de gekozen motor is de 2 Active Tourer te krijgen in basislivrei, als Luxury (+2.145 euro of +1.790 euro in het geval van de 223i) of als M Sport (nog eens +1.470 of 1.825 euro). Daarbij is de naamloze basisversie al best goed uitgerust, met een automatische airco met twee zones en een navigatiesysteem standaard, evenals heel wat rijhulpsystemen en een extra airbag tussen de twee voorstoelen in. De Luxury en M Sport geven het model met hun specifieke bumpers en andere details wel wat meer cachet en standing.
>>> Overzicht Belgische prijzen BMW 2 Active Tourer
BMW 2 Active Tourer – verdict AutoGids
Voor particuliere gezinnen is de nieuwe 2-Reeks Active Tourer geen koopje, en is hij ook een pak duurder dan zijn directe rivaal, de Mercedes B-Klasse. Daar staat tegenover dat hij kan uitpakken met een indrukwekkende verhouding comfort-weggedrag en een hoogtechnologische uitrusting. Zelfstandigen en fleetrijders zullen wellicht liever wachten op de fiscaal voordelige 225e of 230e.
- Scherp sturende eenvolumer
- Dynamische look (voor een eenvolumer)
- Interieurruimte, functionaliteit
- Compromis comfort-weggedrag
- Stevig prijskaartje
- Geen 7-zitsversie Gran Tourer meer
- Nog altijd wat artificieel stuurgevoel
- Geen iDrive-draaiknop meer
In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!