Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes GLC (2022): De C-Klasse achterna

Geschreven door Benoît Lays op

De tweede generatie van de Mercedes GLC profiteert volop van de innovaties die gelanceerd werden op de C-Klasse. AutoGids doet de test.

Strikt genomen kijken we hier naar de tweede generatie van de Mercedes GLC. Al zou je het ook de derde kunnen noemen, want voorafgaand aan de GLC was er natuurlijk al de GLK, die weliswaar niet even aantrekkelijk gelijnd was, maar van 2008 tot 2015 toch heel wat klanten wist te bekoren.

De eerste gezins-SUV van het merk uit Sindelfingen was gebaseerd op de toenmalige C-Klasse. Zijn opvolger, de GLC, nam dat principe over, en ook de nieuwkomer, die intern bekendstaat als Type 254, blijft dat recept trouw. Met 2,6 miljoen verkochte exemplaren zijn de GLK en GLC de bestverkochte Mercedes-modellen ter wereld, geruggensteund door het succes van de gezins-SUV’s.

Koetswerk en afmetingen

Zou dat commerciële succes misschien verklaren waarom de Duitsers niet al te veel risico hebben willen nemen? Want algemeen gesproken verschilt de nieuwe GLC niet fundamenteel van het model dat hij vervangt. Wie goed kijkt, ziet echter dat hij lager (-4 millimeter) en langer (+60 millimeter) werd, waardoor hij steviger op de weg lijkt te liggen.

Vooraan meet de bumper zich de aerodynamische elementen aan die eerder al te zien waren op de nieuwste producten van het merk. Ook biedt Mercedes de keuze tussen twee radiatorroosters, naargelang je de Avantgarde- of AMG Line-afwerking kiest. De flanken onderscheiden zich door strakke oppervlakken zonder overbodige franjes, met zwarte wielkastbeschermers die in het geval van de AMG-afwerking in koetswerkkleur kunnen worden getint, om het geheel een sportievere look te geven.

De achterkant evolueerde minder sterk, maar de slankere lichten, die met elkaar verbonden zijn door een zwarte sierlijst, verfijnen de visuele ervaring, terwijl de bumper twee imitatieluchtopeningen kreeg. Wat de velgen betreft, varieert het gamma van 18 tot 20 duim, terwijl treeplanken als optie worden aangeboden.

2022 Mercedes-Benz GLC 300 de

>> Lengte: 4716 mm - breedte: 1890 mm - hoogte: 1640 mm - wielbasis: 2888 mm

Interieur en kofferruimte

Zo subtiel de verschillen aan de buitenkant zijn, zo opvallend zijn ze in het interieur. De GLC 2022 rust op het platform van de C-Klasse (MRA2) en heeft een dashboard dat in alle opzichten vergelijkbaar is met dat van de berline. Zo is er hetzelfde driespakige stuurwiel met aanraakgevoelige knoppen – die niet altijd even gemakkelijk te bedienen zijn tijdens het rijden – maar ook, en vooral, het 12,3 duim grote lcd-scherm met hoge resolutie achter het stuur en de tablet van 11,9 duim die naadloos uit de middenconsole oprijst.

De afwerking is opnieuw erg verzorgd en de fraaie, afgeplatte verluchtingsmonden zijn eveneens van de partij. Liefhebbers van de jongste technologieën zullen verheugd zijn over het feit dat de GLC een MBUX-infotainmentsysteem van de tweede generatie krijgt, met uitgebreide mogelijkheden.

Toegegeven, niet alle mogelijkheden van die software zijn in België beschikbaar, maar de communicatie tussen de bestuurder en de ‘Hey Mercedes’-spraakbediening werd geoptimaliseerd. Muziekliefhebbers zullen dan weer in hun nopjes zijn met het optionele Burmester-surroundsysteem, dat een unieke luisterervaring biedt met zijn vijftien hoogwaardige luidsprekers en een totaalvermogen van 710 watt.

We nemen tot slot ook nog even poolshoogte op de achterbank, om vast te stellen dat die ruim genoeg is voor twee volwassenen, die tevens kunnen rekenen op eigen ventilatieopeningen en twee USB-C-aansluitingen. Wat de bagageruimte betreft, zullen eigenaars ongetwijfeld blij zijn met de 70 liter extra inhoud, die het volume onder het afdekscherm op 620 liter brengt... voor de klassiek aangedreven modellen weliswaar.

Bij de oplaadbare hybrides is een deel van die ruimte logischerwijze voorbehouden aan de batterijen, waardoor die varianten het met 460 liter moeten stellen. Tot slot hebben alle modellen standaard een gemotoriseerde achterklep.

2022 Mercedes-Benz GLC 300 de

Specificaties en prestaties

In België wordt de nieuwe Mercedes GLC aangeboden in zes motorversies: vier benzines en twee diesels, telkens op basis van een tweeliter-viercilinder. Allemaal zijn ze elektrisch ondersteund, maar niet allemaal in dezelfde mate. De GLC 200 (204 pk, 320 Nm), 300 (258 pk, 400 Nm) en 220 d (197 pk, 440 Nm) zijn de meest betaalbare varianten en hebben enkel recht op een mildhybride systeem met 48-voltbatterij en een starter-alternator die 23 pk en 200 Nm extra levert. Dat zijn meteen ook de drie modellen die nu al kunnen worden besteld, met basisprijzen die variëren van 47.500 tot 59.600 euro.

Later dit jaar krijgt dat trio het gezelschap van drie oplaadbare hybrideversies: de 300 e (313 pk, 550 Nm), 400 e (381 pk, 650 Nm) en 300 de (335 pk, 750 Nm). Mercedes koppelt zijn PHEV-technologie dus ook nog altijd aan een dieselmotor, wat het rijbereik sterk ten goede komt. Alle modellen zijn standaard uitgerust met vierwielaandrijving (4Matic) en een negentrapsautomaat (9G-Tronic). Daardoor lenen ze zich perfect voor lange reizen in alle sereniteit.

2022 Mercedes-Benz GLC 300 de

Rijgedrag

Voor deze kennismaking kozen we voor de Mercedes GLC 300 de 4Matic. Een van de interieurverbeteringen waarover we hierboven nog niet hadden, is de slankere middenconsole. Dat lijkt misschien een detail, maar maakt in de praktijk toch een groot verschil, omdat je rechterbeen er niet langer tegenaan stoot wanneer je een bocht neemt. Het comfort is werkelijk absoluut, dankzij de onberispelijke geluidsisolatie, zelfs wanneer de diesel wordt ingeschakeld.

Het moet gezegd worden: de GLC klieft beter door de lucht dan zijn voorganger met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,29, twee tienden lager dan voorheen. Een aanzienlijke verbetering, wetende dat we het hier hebben over een SUV die nog ontworpen werd voor een klassieke aandrijving.

Ook de absorptie van wegoneffenheden verbeterde nog, en putten of hobbels komen nooit de rust verstoren. De testwagens waren wel allemaal uitgerust met de optionele Airmatic-luchtvering, die in alle omstandigheden uitstekend werk leverde om de rolneiging te beperken en het gewicht van 2,4 ton (toch 400 kilogram meer dan de GLC 220 d) te compenseren.

Een ander element dat sterk bijdraagt tot de sereniteit in deze SUV, en dan met name in krappe parkeergarages, is de optionele achterwielsturing, die een stuurhoek van 4,5 graden voor de achteras mogelijk maakt. Dat verkleint de draaicirkel met 80 centimeter, tot 11 meter rond.

2022 Mercedes-Benz GLC 300 de

Belgische prijzen Mercedes GLC

In België kunnen de GLC 200 (204 pk, 320 Nm), 300 (258 pk, 400 Nm) en 220 d (197 pk, 440 Nm) worden besteld met basisprijzen van 47.500 tot 59.600 euro. De prijzen voor de plug-inhybridevesies 300 e, 400 e en 300 de zijn nog niet bekend.

2022 Mercedes-Benz GLC 300 de

>>> Overzicht Belgische prijzen van de Mercedes GLC

Mercedes GLC – verdict AutoGids

Deze tweede generatie van de Mercedes GLC maakt een uiterst verzorgde indruk. De erg hoogwaardige afwerking en de algemene ergonomie van het interieur hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt in vergelijking met de voorganger. Om nog maar te zwijgen van de volledig vernieuwde technologische uitrusting, die uiteraard kan worden aangevuld via een – bewust kleiner aantal – pakketten dan in het verleden.

Of je nu voor een dynamische, klassieke of efficiënte uitrusting kiest, deze SUV gedraagt zich steeds zoals het hoort, conform de gekozen rijmodus. En in tegenstelling tot de meeste trendy SUV’s kan hij zich ook op zwaar terrein meten met heel wat offroaders. Nooit gezien!

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLC

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars