Zeekr is een jong Chinees merk dat deel uitmaakt van de Geely-groep en daarmee een neefje is van onder andere Lotus, Lynk & Co, Polestar en Volvo. Het merk profileert zich als een premiumconstructeur met de ambitie om op designvlak merken als Bentley, Jaguar en Maserati te evenaren.
Voor zijn debuut in Europa heeft Zeekr zijn ontwikkelings- en designcentrum en zijn hoofdkwartier in Zweden gevestigd, waar we werden uitgenodigd om kennis te maken met de twee modellen die op het oude continent op de markt zullen komen: de grote berline Zeekr 001, die eruitziet als een shooting brake, en de compacte SUV Zeekr X, een neefje van de Smart #1 en Volvo EX30. Wij konden achter het stuur kruipen van de grootste van de twee.
Koetswerk en afmetingen Zeekr 001
De Zeekr 001 ziet er misschien gedrongen uit met zijn korte overhangen, maar hij meet bijna 5 meter bij 2 meter breed en 1,56 meter hoog, met een wielbasis die tegen de 3 meter aan zit. Qua styling kan de Zeekr 001 zijn banden met Lynk & Co niet verbergen, vooral als je naar de snuit en de koplampen kijkt. Het geheel is echter behoorlijk geslaagd, met lijnen die zowel vloeiend als krachtig zijn en een shooting brake-profiel dat doet denken aan de Porsche Taycan Sport Tursimo.
De lichtsignatuur achteraan is bijzonder verzorgd, terwijl ook de maat van de wielen opmerkelijk is. De velgen van 21 of 22 duim, afhankelijk van de uitvoering, zijn voorzien van banden met voor deze diameter relatief hoge flanken en vullen de wielkasten mooi op. Ten slotte kan de Zeekr 001 prat gaan op een verzorgde stroomlijn, met een Cx van 0,23, wat behoorlijk flatterend is voor dit type koetswerk.
>> Lengte: 4955 mm - Breedte: 1999 mm - Hoogte: 1548-1560 mm - Wielbasis: 2999 mm
Interieur en kofferruimte Zeekr 001
Zoals de wielbasis van bijna 3 meter al doet vermoeden, is de binnenruimte zowel voor- als achterin royaal en kunnen vier volwassenen comfortabel zitten. Zelfs de middelste passagier op de achterbank beschikt dankzij een perfect vlakke vloer over voldoende beenruimte. Het ontwerp van het interieurmeubilair is eenvoudig en elegant, en de gebruikte materialen zijn van erg goed allooi, met een assemblagekwaliteit die nu al indrukwekkend is – hoewel het nog om preproductie-exemplaren van de Zeekr 001 ging.
Het dashboard van de Zeekr 001 heeft twee schermen, het instrumentenpaneel van 8,8 duim en het horizontaal georiënteerde centrale scherm van 15,4 duim. Deze worden aangevuld met een bijzonder duidelijk en goed leesbaar head-upkleurendisplay van 14,7 duim. In de uitvoering Privilege hebben de achterpassagiers ook toegang tot een klein aanraakscherm van 5,7 duim aan het einde van de middenconsole voor de instellingen van de klimaatregeling.
De van een achterklep voorziene bagageruimte is regelmatig gevormd en voldoende diep, met een beschikbaar volume van 539 liter. Daarnaast draagt de Zeekr 001 voorin nog een kleine 'frunk', die vooral ruimte biedt voor de oplaadkabels.
Specificaties en prestaties Zeekr 001
De Zeekr 001 doet dienst als vlaggenschip van de Chinese constructeur en is het dus aan zichzelf verplicht prestaties van de bovenste plank te leveren. Er worden twee varianten en drie versies aangeboden: RWD Long Range, AWD Performance en AWD Privilege.
De achterwielaangedreven variant van de Zeekr 001 heeft een motor op de achteras die 272 pk en 343 Nm ontwikkelt – waarden die vertrouwd klinken van bij neven van Volvo, Polestar en Smart – terwijl de twee vierwielaangedreven varianten een tweede motor op de hebben op de voortrein – met dubbele boven elkaar liggende driehoeken – en zo een gecombineerd vermogen kunnen voorleggen van 544 pk en 686 Nm.
Ondanks een gewicht tussen 2.200 en 2.350 kg biedt de Zeekr 001 een eerbiedwaardige 0-100 km/u-tijd van 7,2 seconden voor de tweewielaangedreven variant en van 3,8 seconden voor de andere twee. De topsnelheid is in alle gevallen begrensd op 200 km/u.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden Zeekr 001
Alle Zeekr 001's hebben een accupakket met een brutocapaciteit van 100 kWh en een elektrische architectuur op 400 volt. De driefasige geïntegreerde wisselstroomlader kan 22 kW aan, terwijl snelladen met gelijkstroom kan tot 200 kW. Volgens Zeekr is dat genoeg om de batterij in 30 minuten van 10% naar 80% te brengen.
De Chinese constructeur claimt een gemengd normverbruik van 18,2 kWh/100 km voor de RWD en van 18,5 kWh/100 km voor de twee AWD-versies van de Zeekr 001. Tijdens onze testrit noteerden we gemiddeldes tussen 16,7 (RWD) en 19,7 kWh (AWD Performance). Interessante cijfers gezien het formaat en specificaties van de auto, maar ze moeten wel in perspectief worden geplaatst gezien de strenge snelheidslimieten in Zweden.
Het gehomologeerde rijbereik van de Zeekr 001 zou 620 kilometer bedragen voor de RWD Long Range, 590 voor de AWD Performance en 580 voor de AWD Privilege.
Rijgedrag Zeekr 001
Voor deze eerste kennismaking, in de omgeving van Göteborg, konden we voornamelijk rijden met de Zeekr 001 AWD Performance. Technisch verschilt die van de AWD Privilege doordat hij geen luchtvering heeft (in hoogte verstelbaar over 83 mm) en voorzien is van kleinere remmen. Hoewel er verschillende rijmodi zijn, had geen enkele daarvan dan ook invloed op de stugheid van de ophanging van ons testexemplaar.
Hoewel deze Zeekr 001 de Performance-benaming draagt, waren de instellingen meer gericht op comfort, met een uitgesproken rolneiging wanneer het tempo werd opgevoerd, maar zonder dat de nauwkeurigheid er negatief door wordt beïnvloed. Het koetswerk ‘beweegt’, maar het weggedrag blijft onder alle omstandigheden gezond.
Met een beschikbaar vermogen van 544 pk is de acceleratie erg vlot, maar niet bruusk, en komen bochten er veel sneller aan dan de sensaties aan het stuur doen vermoeden. In die omstandigheden merkten we op dat de remmen we efficiënt zijn, maar dat het pedaal initieel wat zacht aanvoelt, alsof de regeneratiefunctie het in de beginfase overnam. De stuurinrichting is spaarzaam qua feedback, maar biedt een goede consistentie en nauwkeurigheid. De op comfort gerichte Zeekr 001 blinkt dus uit op dit gebied, zonder valse noten.
De rijpositie is royaal verstelbaar, zodat je het jezelf erg comfortabel kunt maken, ook al zit je nog altijd een beetje 'hoog' vanwege het in de vloer ondergebrachte accupakket. De omgeving aan boord is bijzonder aangenaam, met weinig zichtbare harde plastics en een indrukwekkende stilte. Zelfs rol- en windgeluiden – de zwakke punten van elektrische auto's – worden goed gedempt.
De ergonomie van de Zeekr 001 is makkelijk te vatten en de bedieningselementen zijn goed bereikbaar, terwijl de gebruikersinterface erg aangenaam in gebruik is gebleken. De intuïtieve en responsieve bediening benadert de Tesla-standaard, met een goede leesbaarheid en een aantal goed doordachte snelkoppelingen.
Een klein, maar belangrijk detail: de kwaliteit van het audiosysteem is opmerkelijk, wat altijd meegenomen is in een auto die uitnodigt om te reizen. Een laatste opmerking: doordat het om preproductiemodellen van de Zeekr 001 ging, konden we de rijhulpsystemen niet testen, aangezien het ADAS-arsenaal was uitgeschakeld.
Zeekr 001 – verdict AutoGids
Tijdens deze eerste kennismaking liet de Zeekr 001 een erg goede indruk na. Zowel qua look als qua afwerkingskwaliteit of gebruiksgemak voldoet deze shooting brake-achtige reisberline ruimschoots aan de Europese verwachtingen. Hetzelfde geldt voor zijn prestaties of zijn infotainmentsysteem, terwijl het degelijke weggedrag en het eersteklascomfort van de Zeekr 001 een aangename en efficiënte reisgenoot maken.
De Zeekr 001 is nog niet te koop in België, maar zou hier eind 2024 of begin 2025 moeten arriveren. Als we mogen voortgaan op de prijzen in Zweden (van 59.490 euro voor de RWD Long Range tot 76.490 euro voor de AWD Privilege), zal deze Chinees beslist een interessant en coherent aanbod zijn in het segment van de elektrische reisberlines.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!