In theorie zou de 458 Italia stabieler moeten zijn in een rechte lijn. Zijn SCM-ophanging, die net als die van de California uitgerust is met Magneride-schokdempers van de tweede generatie (die van de eerste generatie werden geïntroduceerd met de 599 GTB Fiorano), werd ontworpen om hem niets aan levendigheid te doen inboeten. En het wordt zelfs nog beter, want hij blijkt tegelijk comfortabeler op wegoneffenheden en rijgt de bochten aaneen met minstens evenveel snedigheid en een minstens even vlak gehouden koetswerk. De manettino biedt de keuze uit vier rijprogramma's, afhankelijk van de grip- en rijomstandigheden (afgesloten circuit of openbare weg).
De F1-Trac-sturing is zo geavanceerd dat de 'weinig grip'-stand van de manettino uitstekende resultaten geeft op een kletsnat circuit, zoals bleek uit enkele rondjes Fiorano. In die omstandigheden wordt de auto wel minder spectaculair, maar zoveel efficiënter. De modi Sport en Race (die korte driftpartijen toelaat) hebben ons enthousiasme niet bekoeld op de doorweekte en glibberige piste die bezaaid lag met slicksnippers en afgevallen bladeren.
De bediening van de versnellingsbak - de spatels aan het stuur (die langer zijn dan voordien), de drie knoppen (Launch, Reverse en Auto) op de roestvrij stalen console en natuurlijk het feit dat er geen koppelingspedaal is - zullen vertrouwd zijn voor de vaste klanten van het Italiaanse merk. De gerobotiseerde Getrag-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen zal echter hun leven veranderen. De versnellingsbak is goed gespreid tot op het eind, want de zevende is een hogere vermogensversnelling en geen overdrive. De reacties op een kickdown of nadat je een van de spatels hebt bediend, zijn onberispelijk. Die verfijning is ook terug te vinden in de stand Auto, die oordeelkundig en dus voorspelbaar reageert. Bij een rustige rijstijl in dit programma glijdt de auto erg snel in zevende zonder veel toeren te draaien.
De 458 Italia, die voldoet aan de Euro 5- en de geluidsnormen, heeft een nog explosiever hart dan zijn voorgangers. Een vulkanisch karakter op het vlak van het geluid - dankzij zijn uitlaatlijnen met gestuurde kleppen - en van prestaties, een persoonlijkheid die punten scoort op het vlak van controle en présence. Hij kost 18.000 euro meer dan een F430 F1, maar is 11.000 euro minder duur dan een F430 Scuderia. Een koopje dus...
U kunt de eerste test van de Ferrari 458 Italia nalezen in autogids 785 van 25/11/2009.
In dit artikel : Ferrari, Ferrari F 458