Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ferrari California

Ter gelegenheid van zijn vierde verjaardag trakteert de Ferrari California zichzelf op een lentekuur. Hij verkiest daarbij een dieet en een behandeling met antioxidanten boven ingrijpend snijwerk.

Prijs
NB

De in 2009 gelanceerde California is een buitenbeentje in de familie. Hij is de eerste Ferrari met een V8-motor op de vooras, waar normaal een V12 huist. Om zijn carrière op dreef te houden ondergaat de California vandaag enkele wijzigingen. In plaats van een grondige facelift gunt hij zich een verchroomd radiatorrooster dat net iets meer de aandacht trekt. De grootste evoluties zitten echter onderhuids: de constructeur heeft bijna zestig procent van het platform gewijzigd met het oog op een lager gewicht. Het eindresultaat is een platform dat 30 kilo minder weegt, maar even stijf is. Tegelijk hebben de ingenieurs zich over de interne wrijving van de motor gebogen, de zuigers herzien, de sturing bijgewerkt en een uitlaatcollector getekend met minder tegendruk. Resultaat: de 4,3-liter-V8 wint 30 pk en 20 Nm zonder het daarom hoger in de toeren te gaan zoeken.

De zon is van de partij en we toveren onze coupé meteen om in een cabriolet, een proces dat 14 seconden in beslag neemt en 100 liter laadvolume kost. Niettemin volstaat de koffer nog altijd om onze bagage kwijt te kunnen en bovendien kun je de leuning van de achterbank neerklappen - die zitjes zijn sowieso nagenoeg onbruikbaar... Om de motor tot leven te wekken moet je de sleutel in het slot schuiven en op de startknop drukken. Vanaf dat moment word je je bewust van het exclusieve karakter van deze machine... De V8 ontwaakt met een nijdige grom en zijn tonaliteit varieert naargelang van de stand van het gaspedaal. Een streling voor het oor... Qua rijgedrag heeft de California niets aan homogeniteit ingeboet. Zoals het een Ferrari betaamt, gedraagt de California zich bijzonder efficiënt bij een sportieve rijstijl. Even de schakellepel aantikken en de volgende versnelling is al ingeschakeld. De prestaties spreken tot de verbeelding en de motorklank werkt als een pacemaker.

Onder zijn nauwelijks gewijzigde koetswerk verbergt de California enkele technische evoluties. De Ferrari-ingenieurs hebben aan zijn onderstel gesleuteld om enkele overtollige kilo's overboord te gooien, zonder daarbij aan de stijfheid te raken. Bovendien onderging hij een 'openhartoperatie' om de zuurstofopname te verbeteren. Het karakter van deze coupé-cabriolet verandert echter niet fundamenteel: hij blijft sportief en erg polyvalent. Het nieuwe Handling Speciale-pack brengt deze ontspannen rijdynamiek evenwel in onbalans.

U kunt de Eerste Test van de Ferrari California nalezen in AutoGids 849 van 16/5/2012.

In dit artikel : Ferrari, Ferrari California

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars