Eerste test / Ferrari Roma: De kracht van elegantie
Geen schreeuwerige kleuren, geen opzichtige spoilers, splitters of luchtinlaten: de Roma houdt het opvallend ingetogen voor een Ferrari. Tot je de startknop induwt en de 620 paarden van de V8 hun zegje krijgen...
Sinds Ferrari in het najaar van vorig jaar de eerste beelden van de Roma op de wereld losliet, maakt zijn ontwerp de tongen los. “Geen echte Ferrari”, volgens sommigen, die er te veel trekken van Aston Martin of zelfs Jaguar (F-Type) in menen te herkennen. Aan die sceptici zouden we willen zeggen: wacht nog even om een oordeel te formuleren tot je de auto in het echt hebt gezien. Want dan kun je niet anders dan toegeven dat de Roma gezegend is met een sensueel lijnenspel dat qua elegantie zijn gelijke niet vindt in de huidige Ferrari-line-up.
Soberheid was bij het ontwerp van de Roma het sleutelwoord. Geen enkele overbodige luchtinlaat komt de uitstraling van het koetswerk verstoren, en de splitter, zijschorten en diffusor werden zo discreet mogelijk gehouden. Zelfs de achterspoiler is bescheiden: pas vanaf 100 km/u komt hij tevoorschijn vanonder zijn plekje onder de achterruit. In de hoogste van zijn drie standen ontwikkelt hij bij 250 km/u een neerwaartse druk van 95 kilogram. Pech trouwens voor de poseurs: er is geen knop om de spoiler manueel te laten uitklappen. Daarnaast zitten tussen de voorwielen nog zogenoemde vortex-generators, die de luchtstroom via de hermetisch afgedichte bodem naar de diffusor leiden.
- Rijplezier
- Veelzijdigheid
- Technologisch up-to-date
- Onbruikbare achterste plaatsen
- Nut scherm passagier?
- Prijs
In dit artikel : Ferrari, Ferrari Roma
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands