Eerste test / Fiat 500 C
Het is zover: Fiat lanceert de 500C, de cabrioversie van zijn populaire stadsauto. Al moeten we hier misschien eerder spreken van een halfopen dan een open versie.
Het dakconcept van de 500C is een moderne interpretatie van dat van de originele "nuova" 500 uit 1957. Dat wil zeggen dat de B- en de C-stijlen net als de dakbogen behouden zijn en dat de soepele kap van aan de voorruit tot op de hoedenplank kan worden geopend - alleen gebeurt dat nu natuurlijk elektrisch. Het systeem is te vergelijken met dat van de Citroën C3 Pluriel, maar dan zonder verwijderbare dakbogen.
Op het Fiat-testcircuit van Balocco, waar we mochten rijden met 1.4-benzineversies (met manuele of gerobotiseerde versnellingsbak, maar zonder stop-startsysteem) en 1.3-diesels, konden we qua weggedrag niet echt een duidelijk verschil merken met de 500 die we al kennen, terwijl ook het rijcomfort in deze omstandigheden geen bijzondere kritiek opwekte. Met de koetswerkstijfheid lijkt het dus wel snor te zitten. De prestaties tot slot zouden erg vergelijkbaar moeten zijn met die van de gesloten versie, aangezien de 500C maar een veertig kilo zwaarder is dan die laatste.
De Fiat 500C behoudt de basiskwaliteiten van de gewone 500 en vraagt maar weinig opoffering voor zijn veelzijdige dakje, behalve dan het minder goede zicht naar achteren met de kap volledig naar beneden en het feit dat hij door het inleveren van zijn derde deur iets minder praktisch wordt. Jammer genoeg zullen we in België nog geduld moeten oefenen tot in januari.
U kunt de Eerste Test van de Fiat 500 C nalezen in AutoGids 775 van 8/7/2009.
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands