Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Fiat 500: mascara en basta!

Acht jaar na de wedergeboorte van de 500 geeft Fiat zijn bestseller eindelijk een nieuwe look.

Prijs
NB

Het concept

Geïnspireerd door het succes van de nieuwe Mini van BMW in 2001 komt Fiat in 2007 op zijn beurt met een nieuwe uitvoering van de 500, precies vijftig jaar na de originele Cinquecento. Net als de Mini kent ook de 500 een wereldwijd succes, met maar liefst 5 miljoen verkochte exemplaren. Daaruit vloeit ook een volledig nieuwe 500-reeks voort met de cabio 500C, de eenvolumers 500L en 500L Living en de compacte SUV 500X. Na een carrière van acht jaar, waarin dit model nog geen haar veranderde, komt er eindelijk een opfrisbeurt. Er is absoluut geen sprake van een nieuw model. Het gaat gewoon om een facelift, of misschien zelfs alleen wat opsmuk. Het was te verwachten: een succesmodel vernieuwen is altijd een uitdaging.

Wat er verandert

Nochtans kondigt Fiat 1.900 nieuwe onderdelen voor deze jongste telg aan, of 40 procent van de auto. De belangrijkste stijlevolutie zit hem in de lichtsignatuur met ellipsvormige diodes en de uitgeholde achterlichten. Binnenin is het dashboard onveranderd gebleven, met uitzondering van een nieuw multimediasysteem boven op het dashboard. He instrumentenbord werd volledig digitaal en kreeg een afwerking van hoogwaardige kwaliteit. Er komen ook twee nieuwe velgen en evenveel nieuwe carrosseriekleuren met daarbovenop de tweekleurige combinaties. Fiat meldt verder het remsysteem te hebben verbeterd en de veiligheid van de voetgangers met 20 procent te hebben verhoogd, maar geeft hierbij geen verdere uitleg.

Hoe rijdt hij?

'Net als vroeger' zijn we geneigd te zeggen. Want op dit vlak verandert er niets. Alleen beantwoorden de motoren voortaan aan de Euro 6-norm. Qua benzine-uitvoering zou de atmosferische 1.2 van 69 pk in België het populairst zijn. Deze aangename, soepele motor is geschikt voor stadsgebruik, maar mist kracht door de wat lange versnellingen van de manuele vijfversnellingsbak. De 900 TwinAir (85 of 105 pk) verhelpt het probleem maar het werkelijke verbruik blijft bijzonder hoog wanneer hij te veel belast wordt. Later komt nog de 1.3 MultiJet 95 pk met een CO2-uitstoot van 89 g/km.

Budget/Uitrusting

De helft meteen betalen, de rest binnen twee jaar, zo luidt de marketingactie waarmee Fiat België uitpakt voor de eerste 500 uur, vanaf de lancering op 11 juli. De basisprijs blijft dezelfde: 12.590 euro voor de instapversie, de 1.2 Pop. Alleen de loungeafwerkingen zijn beschikbaar tijdens deze promotie.

De concurrentie

In het fashionistagamma is de Mini veruit de grootste concurrent van de 500. Maar ook de Audi A1 en de Opel Adam kunnen eraan tippen. Die laatste en de 500 zelf zijn met voorsprong de meest betaalbare, tenzij je niet aan de personalisatiemogelijkheden kan weerstaan.

Ons verdict

We verwachtten een bescheiden stijlevolutie - en we hadden gelijk -, maar we hoopten wel op het dashboard met zachte materialen van de 500X. Dat is helaas niet het geval. We kunnen ons alleen maar tevreden stellen met het digitale instrumentenbord en het miltimediasysteem, die enkel beschikbaar zijn in de hogere uitrustingsniveaus.

In dit artikel : Fiat, Fiat 500

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker