Het concept
Na bijna vier jaar spreekt het uiterlijk van de Fiat 500X nog altijd even sterk aan. Het was dus niet nodig om daar grondig aan te sleutelen. De nieuwe versies Pop, Urban, Urban Plus en Business krijgen hertekende voor- en achterbumpers, terwijl de meer avontuurlijke varianten City Cross, City Cross First Edition en Cross nieuwe beschermstrips krijgen.
Wat er verandert
Het grootste nieuws zit onder de motorkap verscholen. De 500X wijdt namelijk een nieuwe, modulaire motorenfamilie van drie- en viercilinders in (met een gemeenschappelijke cilinderinhoud van 0,33 liter per cilinder). Deze familie heet FireFly en vervangt de 1.4 Turbo. Deze volledig aluminium motoren zijn uitgerust met een partikelfilter, drukvoeding en directe injectie en introduceren de derde generatie van de MultiAir-technologie, die de efficiëntie van de verbranding nog vergroot dankzij een continu variabele lifthoogte en openingstijd van de inlaatkleppen. Zo verbetert de uitlaatgasrecirculatie (vroegtijdig openen van de kleppen) of de vulling van de cilinders (uitgesteld openen van de kleppen). De 1.0-driecilinder ontwikkelt 120 pk en 190 Nm. Hij is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. De 1.3-viercilinder schopt het tot 150 pk en 270 Nm. Hij wordt standaard geleverd met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) maar is niet verkrijgbaar in de Cross-versies.
De 1.6 E-Torq met 110 pk en 152 Nm is aangepast om te voldoen aan de Euro 6d-Temp-uitstootnorm en blijft in het aanbod staan als instapmotor. In het dieselgamma zijn de drie MultiJet II-motoren voortaan uitgerust met katalytische reductie via AdBlue-inspuiting. Het aanbod bestaat nog altijd uit de 1.3 (95 pk, 200 Nm, manuele versnellingsbak), de 1.6 (120 pk, 320 Nm, manueel of DCT) en de 2.0 (150 pk, 350 Nm, vierwielaandrijving en negentrapsautomaat.
Hoe hij rijdt
Het eerste wat we opmerken aan de 1.0 FireFly is dat hij ondanks zijn architectuur met drie cilinders een uitstekend trillingscomfort biedt, temeer omdat hij het zonder balansas moet stellen. Hij is ook opmerkelijk stil. Onderweg stemt deze instapmotor volledig tot tevredenheid door zijn gewilligheid en zijn lange adem, zelfs al wordt zijn levenslust wat gesmoord door de lange versnellingsbakspreiding. En naast de overdreven grote en onaangenaam aanvoelende pookknop blinkt de bediening van deze versnellingsbak ook niet uit door zijn bedieningsplezier. Anderzijds is de DCT die standaard met de 1.3 wordt gecombineerd ook geen snelheidswonder. We vragen ons trouwens af waar hij zijn 30 pk en 80 Nm extra in vergelijking met de 1.0 verborgen heeft.
Ook qua verhouding comfort-rijgedrag gaat onze voorkeur uit naar de eenliter, waarvan het koetswerk ons vrijer leek te bewegen dan die van de 1.3, die minder beweeglijk en stijver is. Maar in beide gevallen blijft de filtering van oneffenheden voor verbetering vatbaar. We moeten wel aanstippen dat alle testwagens op 18-duimvelgen stonden, die optioneel zijn en totaal irrationeel voor dit type voertuig. Ten gunste van een opzichtig uiterlijk saboteren zij namelijk het werk van de onderstelafstellers, die hun inspanningen logischerwijze hebben geconcentreerd op de standaard 16- en 17-duimvelgen. Het zij zo. Tot slot nog een woordje uitleg over het interieur, dat goed is afgewerkt en kwaliteitsvolle materialen gebruikt (maar de testauto’s tijdens deze persvoorstelling waren allemaal van het hoogste uitrustingsniveau). Het is bovendien ruim (ook achterin, waar er plaats is voor je voeten onder de voorstoelen) en functioneel, zelfs al is de koffer maar beperkt moduleerbaar en zondigt hij door een vrij hoge tildrempel. Tot slot hebben we nog het meeste aan te merken op de rijhouding, die wordt aangetast door een overdreven hellingshoek van de stoelzitting.
Budget
Op een meer praktisch vlak springen vooral de nieuwe ledlichten vooraan (dagrijlichten) en achteraan in het oog, net zoals de mogelijkheid om te kiezen voor full led-koplampen (600 euro) met een 20 procent sterkere lichtbundel dan de xenons van zijn voorganger. Daardoor zouden obstakels bij een snelheid van 90 km/u tot 4 seconden (het equivalent van 100 meter) eerder worden opgemerkt in vergelijking met een model met de halogeenkoplampen (die bovendien meer energie verslinden). Ook het interieur evolueert lichtjes, met een nieuw stuurwiel (in werkelijkheid geleend bij de Jeep Renegade) en een instrumentenbord met andere graphics.
Het Uconnect 7” HD LIVE-systeem is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau en biedt een hogeresolutiescherm met aanraakfunctie, een handenvrije bluetoothfunctie, audiostreaming, sms-voorleesfunctie, stemherkennning, aux- en usb-poorten met iPod-integratie en bedieningsknoppen op het stuurwiel. Door de gratis Uconnect LIVE-functie te downloaden kan de gebruiker bovendien naar de online muziekstreamdiensten Deezer en TuneIn luisteren, toegang krijgen tot het nieuws van Reuters, de geconnecteerde navigatie van TomTom LIVE gebruiken en in contact blijven met vrienden via Facebook Check-in en Twitter. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard voor alle versies, maar de navigatiefunctie (350 euro) blijft voorbehouden aan de versies CityCross First Edition, Cross en Business.
Ons verdict
De Fiat 500X zit aan de helft van zijn carrière en evolueert subtiel maar intelligent, door een stijl te behouden die nog altijd aanspreekt en door zich zowel qua connectiviteit als qua veiligheid te moderniseren. De twee nieuwe benzinemotoren zijn ook erg verleidelijk, net zoals de beschikbaarheid van drie dieselmotoren en zeven uitrustingsniveaus. Kortom, de 500X heeft voor elk wat wils.
- Plezierige 1.0 FireFly
- Talrijke versies
- Interessante uitrusting
- Noodremhulp optioneel
- Filtering kan beter
- Hoge kofferdrempel
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!