Eerste test / Fiat Doblò
Zonder te breken met zijn markante stijl werd de Fiat Doblo volledig vernieuwd. Hij staat nu op het Punto-platform en kan nog altijd tot zeven inzittenden vervoeren, maar wel met meer comfort.
Hoewel hij niet radicaal van look verandert, wordt de Doblo voortaan gebouwd op het platform van de Punto Evo en de Qubo. De grotere afmetingen komen de ruimte voor de achterpassagiers ten goede, maar ook het laadvolume. Maar hét grote voordeel van de Doblo is de mogelijkheid om twee (optionele) afzonderlijke stoelen te bevestigen in de koffervloer. Het motorprogramma volgt de huidige markttendens en is dan ook toegespitst op diesels. Alle motoren voldoen aan de Euro 5-normen en zijn voorzien van een stop-startsysteem.
De versnellingspook van de Doblo is nog altijd opgesteld zoals in een echte eenvolumer - dat wil zeggen hoog, boven op een uitstulping van het dashboard - maar de rijhouding verbeterde wel sterk, doordat het stuur nu minder horizontaal staat. De Doblo biedt een goede geluiddemping bij courante snelheden, evenals een sterk verbeterd weggedrag en comfort, dankzij een minder stugge ophanging waarvan de afstellingen niet meer als dusdanig zijn overgenomen van de bestelwagenversie. Ook nam het potentieel van de voortrein sterk toe, die nu veel nauwkeuriger is onder belasting.
De volledig nieuwe Doblo is dankzij enkele stevige troeven weer helemaal mee. Hij is nu even aangenaam om mee te leven als een compacte eenvolumer en zal dankzij zijn zeven plaatsen zeker de voorkeur van kroostrijke gezinnen wegdragen, terwijl hij anderen kan verleiden met een nog altijd overtuigende verhouding prijs-binnenruimte, aangevuld met uitrusting die zeldzaam is voor de categorie, zoals een standaard ESP.
U kunt de eerste test van de Fiat Doblo nalezen in AutoGids 788 van 8/1/2010
In dit artikel : Fiat, Fiat Doblo
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands