Eerste test / Fiat Punto Evo
De Fiat Grande Punto was eigenlijk nog te jong om al vervangen te worden. Zijn naamsverandering in Punto Evo wijst er niettemin op dat zijn facelift behoorlijk verstrekkende gevolgen heeft gehad.
Op het eerste gezicht heeft de Fiat Grande Punto een simpele facelift ondergaan. En aangezien het om een Italiaan gaat, kunnen we al zeggen dat de retouches allemaal erg subtiel zijn. De breedte (1,69 meter), de hoogte (1,49 meter) en de wielbasis (2,51 meter) blijven ongewijzigd in verhouding tot het vorige model. Tijdens de eerste tests, die warden georganiseerd tussen La Spezia en Pisa, hebben wij ons dan ook toegespitst op de 1.3 MultiJet met een CO2-uitstoot van slechts 105 g/km, uitgerust met een vijfversnellingsbak. Het eerste wat opviel, was dat de geluiddemping er fl ink op vooruitgegaan is. Het model onderging namelijk grondige maatregelen op dat vlak, met name door geluiddempend material op het plafond te kleven. De ophanging leek ons bovendien minder stug, maar misschien was die indruk wel toe te schrijven aan het Italiaanse asfalt, dat veel regelmatiger en beter onderhouden is dan het onze... De Punto Evo krijgt ook een aangepast interieur, een hertekend dashboard met een betere korrel en een weelderige aankleding. En zelfs, een echte zeldzaamheid in dit segment, een knieairbag voor de bestuurder. Het ESP beschikt voortaan over een vertrekhulp voor op hellingen (Hill Holder). Qua infotainment vertrouwt Fiat op het Nederlandse TomTom, waarvan het inplugbare navigatiesysteem Blue&Me naast de kaarten de gegevens van een boordcomputer verschaft, het dichtstbijzijnde tankstation toont zodra het reservelampje gaat branden, de Bluetooth-functie voor gsm's regelt en het erg trendy ecoDrive-programma omvat. De Punto Evo heeft immers niet alleen motoren die bekommerd zijn om het milieu, hij heeft ook een educatieve missie ten opzichte van zijn bestuurder, die hij helpt om ze op een verantwoorde manier te gebruiken.
De Punto Evo is meer dan een aan de buitenkant opgefriste Grande Punto, maar krijgt ook een volledig nieuw interieur en neemt een aantal moderne Euro 5-motoren in gebruik die uitpakken met een lage CO2-uitstoot (zij het niet laag genoeg om maximaal van de overheidskorting te kunnen profi teren). Om te weten te komen hoe deze nieuwe versies rijden, zullen we echter nog moeten wachten tot ze in België beschikbaar zijn.
U kunt de Eerste Test van de Fiat Punto Evo nalezen in AutoGids 782 van 14/10/2009.
In dit artikel : Fiat, Fiat Punto
Tests
Onze tests
De concurrenten
Volkswagen Polo 3d 1.2 TDi 75 Trendline
Hyundai i20 5d 1.4 CRDi 90 Comfort Blue
Citroën C3 1.4 HDi Attraction
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Fiat Punto 5d 1.3 Mjet 70 Dynamic (2009)
-
Algemene tevredenheid : 15.83/20
- Beoordeling eigenaar
- De 6 beoordelingen tonen
-
Fiat Punto 5d 1.3 Mjet 70 Dynamic (2009)
-
Algemene tevredenheid : 15.83/20
- Beoordeling eigenaar
- De 6 beoordelingen tonen
-
Fiat Punto 5d 1.3 Mjet 70 Dynamic (2009)
-
Algemene tevredenheid : 15.83/20
- Beoordeling eigenaar
- De 6 beoordelingen tonen