Citroën C4 Cactus 1.5 BlueHDi 100 S&S MAN6 Shine

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacybeleid.
De nieuweling staat op het platform dat Ford voor zijn auto's uit het B-segment heeft ontwikkeld: de Fiesta en B-Max. De uiterlijke verwantschap met die modellen kun je nog het beste zien aan de neuspartij, waar Fords trapeziumvormige radiatorrooster opvalt. Voor de rest ziet de EcoSport er wel veel meer uit als een functioneel terreinwagentje en staat hij een stuk hoger op zijn poten dan zijn broertjes. Hij is net 4 meter lang, maar om hem er wat stoerder en groter te laten uitzien, pasten de Braziliaanse ontwerpers een designtruc toe en plaatsten ze het reservewiel buiten op de achterdeur. Aangezien je een dergelijk wiel moeilijk op een achterklep kunt monteren, werd gekozen voor een (minder dure) zijdelings scharnierende deur. Jammer genoeg kun je die niet in een tussenstand blokkeren.
Voor een eerste kennismaking in de omgeving van Barcelona konden we rijden met de 1.0 EcoBoost en de diesel. Die TDCi helpt de EcoSport aan redelijk vlotte prestaties, maar laat wel duidelijk van zich horen (de Ford-ingenieurs hadden ons nochtans op het hart gedrukt dat ze heel wat isolatiemateriaal hebben gemonteerd voor Europa). Toch voelen we ons met de EcoBoost meer in onze sas. De kleine turbodriepitter met de sympathieke brom heeft niet zoveel last met de 1,35 ton wegende cross-over en levert behoorlijke prestaties, in elk geval genoeg om vlot met het verkeer mee te kunnen als je voldoende schakelt (wat hier geen straf is). Bovendien laat de auto op een iets bochtiger parcours zien dat hij uit het goede hout gesneden is, door een erg gezond en zelfs plezierig weggedrag te vertonen.
De hoog op zijn poten staande EcoSport verrast op de weg met een aangenaam en zelfs plezierig weggedrag, zeker bijgestaan door de allerplezantste EcoBoost-krachtbron. Het zal echter afhangen van het financiële plaatje (naar schatting zo'n 20.000 euro voor een 1.0 EcoBoost in Titanium-uitvoering - de exacte prijzen zijn nog niet bekend) of de verwende Europese consument ook de wat minder verzorgde materiaalkeuze en afwerking en het ietwat rudimentaire concept van de auto voor lief neemt. De eerste vijfhonderd exemplaren zijn in elk geval al verkocht (via het internet) en bij Ford heerst eerder de vrees dat het aanbod het eerste jaar niet aan de vraag zal kunnen voldoen.
U kunt de Eerste Test van de Ford EcoSport nalezen in AutoGids 892 van 10/1/2014.
In dit artikel : Ford, Ford Ecosport
Tests
Stockwagens
Tweedehands