Voor Europeanen blijft het verbijsterend dat de Ford F-150 is de VS al jarenlang de populairste auto is. Niet zozeer de bestverkochte pick-up dus, wel gewoon het meest gekochte model van de ganse markt tout court, zoals de VW Golf dat is in Europa.
Maar ook over de Grote Plas blijft de benzine niet eeuwig vloeien voor een habbekrats, vandaar dat ook de grote gas guzzlers stilaan gaan snuffelen aan het stopcontact. Geïnspireerd door nieuwkomers als Tesla - al vragen we ons af waar die Cybertruck eigenlijk blijft - en Rivian was de F-150 het als marktleider aan zichzelf verplicht om het voortouw te nemen. Het resultaat is deze Lightning, die in benzineminnend Amerika al verrassend goed over de toonbank ging.
Hier is hij niet te koop, en Ford is ook niet van zin om de F-150 Lightning in Europa te vermarkten. Via parallelle import gaat hij echter ongetwijfeld te krijgen zijn, vroeg of laat.
Koetswerk en afmetingen
De Ford F-150 Lightning is 5,91 meter lang en 2,03 meter breed, spiegels niet meegerekend. In Amerika heeft-ie de ruimte, maar in Europa is hij als een olifant in een porseleinkast. De Ford F-150 Lightning komt immer met dubbele cabine, met achterbank dus. Zijn carrosserie is dezelfde als die van de gewone F-150, een aluminium exemplaar op een stalen kader, maar hij onderscheidt zich wel door onder andere de doorlopende led-strook op de neus en achterklep.
Eén van de troeven waarmee Ford de Lightning aan de (vak)man brengt, net als de elektrische Transit bij ons, is de ingebouwde stekkerdoos. Die zorgt ervoor dat de elektrische pick-up dienst kan doen als werfkast, afhankelijk van de versie met 2,4 of 9,6 kW aan vermogen. Even gerieflijk is het ingebouwde trapje, terwijl in de klep van de laadbak een meetlat en twee houvasten voor lijmklemmen voorzien zijn.
Interieur en kofferruimte
De laadbak van de Ford F-150 Lightning meet 170 op 128 centimeter. Vooraan vind je bovendien, onder de voormalige motorkap, nog een grote extra koffer, goed voor een volume van 400 liter.
Ook in de cabine van de Ford F-150 Lightning is alles een maatje groter dan we in Europa gewend zijn, van de bekerhouders tot het centrale boordscherm, een verticaal exemplaar van 15,5 duim. Ook de zitruimte is riant. Tussen de voorste inzittenden zou voldoende ruimte zijn voor een derde volwassene, terwijl je achterin je benen kan strekken als in een limousine.
De aankleding van de Ford F-150 Lightning is passend, met grote knoppen en robuuste materialen. Iets minder edel wel dan in de hedendaagse RAM 1500, de tweede populairste pick-up van de VS, die opvallend hoogwaardig afgewerkt is.
Specificaties en prestaties
Elke Ford F-150 Lightning komt met 2 motoren, op elke as één, al variëren die wel naargelang het batterijpakket. De standaardversie heeft er een van 98 kWh, de Extended Range heeft liefst 131 kWh aan boord, een van de grootste EV-accu’s van het moment. De basisversie beschikt over in totaal 452 pk, de topper over 580 pk.
Zelfs voor een leeggewicht van 2,8 ton is dat laatste meer dan voldoende; getuige het 0-100 km/u-cijfer van 4 seconden. Je kan erover discussiëren of het wel verantwoord is om zo’n gevaarte met zoveel vermogen ‘in het wild’ los te laten, maar goed, het levert ook wat op. Zoals een sleepvermogen van liefst 4,5 ton, al dien je daarvoor wel over een aangepast rijbewijs te beschikken.
De Ford F-150 Lightning verraste ons vooral met een relatief laag verbruik: 24,0 kWh/100 km over een gevarieerd Ardeens parcours. Geeneens het dubbele van wat een elektrische stadswagen verbruikt. Bij benzinevarianten is het verschil tussen beide genres veel groter.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden
Dat maakt dat je bij de Extended Range-versie van de Ford F-150 Lightning mag rekenen op meer dan 500 kilometer reële autonomie, en zo’n 400 km bij de gewone. Opladen doe je zoals elke andere elektrische auto, met een maximaal laadvermogen van 18,4 kW aan de (zo is het in de VS althans) meegeleverde kast.
Rijgedrag
De Ford F-150 Lightning is de enige pick-up van dit kaliber met onafhankelijke achterophanging, in de plaats van een starre as. En die schenkt het weggedrag een extra dosis fijnzinnigheid.
Natuurlijk blijf je met dat ladderchassis zitten, wat weliswaar extra robuustheid schenkt bij het terreinrijden, maar wat minder ideaal is voor op asfalt. Door de erg stijve bouw, de goede gewichtsverdeling en de redelijk geraffineerde afstelling van het geheel, is dit echter een verrassend prettige auto in de omgang. Zeker als je meegaat in zijn gezapige inborst en van het veercomfort en de werkingsstilte geniet.
Ook als je hem van de zweep geeft en pittiger bochtenwerk gaat doen, blijft de Ford F-150 Lightning echter overeind, verrassend genoeg.
Belgische prijs Ford F-150 Lightning
De Ford F-150 Lightning is hier niet te koop, dus een prijs kunnen we niet geven. Wel de Amerikaanse, die start bij net geen 47.000 dollar (de Pro-variant), maar meer dan verdubbelt voor de versie met de grote batterij en de luxueuze Platinum-aankleding.
Ford F-150 Lightning – verdict AutoGids
In alle opzichten is de Ford F-150 Lightning een machtige machine. Dat is in onze contreien ook net zijn zwakke plek: hij is eenvoudigweg té groot, net als elke andere Amerikaanse pick-up trouwens.
Los daarvan levert Ford hier bijzonder kundig werk af, de elektrificatie maakt er zelfs een betere auto van, die werklust combineert met veel verfijning, terwijl hij zelfs verrassend zuinig is. Voor wie hier pap van lust, heeft de Ford F-150 Lightning bovendien charme te over. Al zal niet elke medeweggebruiker die mening delen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!