De bestverkochte pick-up van de afgelopen jaren is volledig vernieuwd. Wie echter een gewone Ford Ranger met vier- of zescilinderdiesel wil hebben, dient te wachten tot het voorjaar van 2023. Generatie 4 komt immers eerst en vooral als sportieve Raptor. Binnenkomen met een klapper, zeg maar.
Met zijn V6-biturbo en atletischer afgestelde gewrichten is de Ford Ranger Raptor een even intrigerend als irrationeel stuk speelgoed. Het soort pick-up dat de ploegbaas in het weekend mee naar huis neemt voor eigen vermaak, zoiets.
Andere Rangers volgen enkele maanden later. Net als de nieuwe Volkswagen Amarok, die eigenlijk ook een Ford Ranger is. Een van de resultaten van de verschillende samenwerkingsverbanden tussen VW en Ford.
In vele opzichten is deze Amerikaan een wereldburger. De Ford Ranger is ontwikkeld in Australië en wordt gebouwd in Zuid-Afrika. Behalve de Raptor, diens kraamkliniek staat in Thailand.
Koetswerk en afmetingen
De Ford Ranger is een 5,36 meter lange pick-up en komt als Raptor immer met dubbele cabine.
Zijn wielbasis is met 5 centimeter verlengd, zodat de voorwielen iets dichter bij de snuit konden worden gemonteerd. Dit voor een betere aanloophoek, maar ook om in de motorbaai de zescilinder de ruimte te geven. Bovendien is Ford bezig aan een elektrische versie, en ook daarvoor komt die extra ruimte handig uit.
De vormgeving is rechttoe-rechtaan, zoals gebruikelijk bij dit soort werkpaard. Nieuw zijn de C-vormige led-koplampen, net als op de Ford F-150, zijn Amerikaanse broer.
Als Raptor komt de Ford Ranger een stuk potiger voor de dag. Zonder blauw ovaal op de neus, maar in het groot de merknaam, en met her en der zwarte accenten. Ongetwijfeld spek voor de bek van de doelgroep, maar voor medeweggebruikers kan het bedreigend overkomen.
Interieur en kofferruimte
De voorste zitplaatsen van de Ford Ranger en dus ook de Raptor zijn riant en comfortabel, met standaard sportstoelen waarvan je de zitting voldoende achterover kan kantelen. Achteraan is de ruimte correct, zonder meer. Zoals bij alle pick-ups is de rugleuning iets te recht om goed te zitten.
Centraal op de boordplank staat een verticaal aanraakscherm van 12 duim, en ook de tellerpartij is digitaal. Met onder andere een B&O-stereo met 10 luidsprekers en stoel- en stuurverwarming is de cabine voor dit soort auto opvallend luxueus.
De schakelpeddels zijn gehouwen uit magnesium, en het pookje is compact en klikt prettig. Daarachter staat een draai- en drukknop waarmee je de rijmodi bedient, van normaal over sport tot diverse terreinprogramma’s en tenslotte de Baja-modus, een soort van halve racestand waarin de uitlaat knettert en de gewrichten op hun scherpst staan.
De laadbak van de Ford Ranger meet 1,22 op 1,56 meter, met een hoogte van 53 centimeter onder het rolscherm.
Specificaties en prestaties
De 292 pk sterke V6 stuwt de Ford Ranger Raptor in net geen 8 seconden naar de 100 km/u en drijft de 4 wielen aan via een automaat met liefst 10 verzetten en een terreinreductie.
Met een CO2-uitstoot van 315 g/km en een normverbruik van 13,8 l/100 km is dit niet bepaald een ecologische aandrijflijn. Reken in de praktijk overigens maar op een verbruik van 15 l/100 km, of meer.
Rijgedrag
Ford weet raad met chassisafstelling, zo bleek ook bij de vorige Ranger. Als Raptor zet de nieuwe nog een serieuze stap vooruit, wat met zijn meerarmige achterophanging met Watt-verbinding resulteert in een weggedrag dat voorbeeldig is voor een auto met ladderchassis.
Vooral hoe de Ford Ranger Raptor dat combineert met daadkracht op zwaar terrein wekt bewondering. Met dank ook aan de ultrastijve bouw van het kader en aan de robuuste adaptieve en positiegevoelige schokdemping. Die absorbeert zelfs de hardste klappen alsof ze niet gebeurd zijn.
Dat maakt terreinrijden met de Ford Ranger Raptor bijzonder sereen, ook al omdat de aandrijflijn fluweelzacht handelt en veel ruimte laat voor nuancering met de rechtervoet. Voor wat het waard is, natuurlijk, want vele exemplaren zullen een leven binnen de gebaande paden leiden.
Het vermelden waard is nog de zogenaamde Trail Control, een soort van snelheidsregelaar voor op onverhard. Daarmee kruipt de Ford Ranger Raptor over rotsige hellingen zonder dat je iets anders hoeft te doen dan te sturen.
Belgische prijs Ford Ranger Raptor
De Raptor is te koop vanaf 72.055,50 euro.
Ford Ranger Raptor – verdict AutoGids
Nog meer dan bij de vorige generatie van de Ford Ranger is de Raptor-versie een anomalie, die met zijn combinatie van daadkracht op onverhard en een sportieve inborst appeleert aan een publiek dat de lol inziet van het concept. Ondanks de stille modus van de uitlaat is hij ook wel wat asociaal, gelet op zijn dorstige aard en brutale muil.
Los van dat alles is de Ford Ranger Raptor een lollig stuk speelgoed, met bijzonder veel kunde in elkaar gezet. Nooit eerder reden we met een straatlegale pick-up die hindernissen zo soepel neemt. Dat belooft ook goeds voor de burgerlijkere varianten van de nieuwe Ranger.
In dit artikel : Ford, Ford Ranger
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!