DS DS 3 3d 1.6 THP 150 S&S MAN So Irrésistible
![DS DS 3 3d 1.6 THP 150 S&S MAN So Irrésistible](https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c226-d154/content/medias/images/cars/ds/ds-3/ds--ds-3-3p--2015/ds--ds-3-3p--2015-m-1.jpg)
Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacybeleid.
De ingenieurs namen de 1.6 EcoBoost uit het Focus-gamma en propten die dwars onder de motorkap van de Fiesta. Het bleef echter niet bij een motortransplantatie alleen. Naar goede gewoonte paste Fords RS-team ook de rest van de auto aan de nieuwe roeping aan. Zo geniet hij Fords eTVC (wat staat voor Enhanced Torque Vectoring Control), een soort van elektronische sperwerking die onderstuur tegengaat. Ook uiterlijk werd de Fiesta aangepast om zijn duidelijk sportievere aspiraties in de verf te zetten. Binnenin zit je voorin in Recaro-sportstoelen en bedien je gas, rem en koppeling via aluminium pedalen. De afwerking zou beter kunnen.
We duwen op de startknop en de motor begint aangenaam, maar gedempt te gorgelen, zonder echt opvallend te klinken. Navraag leert dat onze Sound Symposer het liet afweten. Ons parcours wisselde langere rechte stukken af met een opeenvolging van korte en scherpe bochten. De ST trekt echt snel op voor de klasse (Ford claimt een tijd van 6,9 seconden over de 0-100 km/h), maar je kunt hem dankzij de overvloed aan koppel ook schakellui rijden. De bijtgrage remmen hebben voldoende stopkracht en ietwat overmoedig de bocht induiken wordt zacht, maar merkbaar in goede banen geleid door de elektronische stabiliteitscontrole.
Ford biedt de nieuwe Fiesta ST aan voor 20.950 euro, een scherpe prijs als je vergelijkt met wat je voor gelijkaardige prestaties bij de concurrentie betaalt. Voorts blijft deze sportieve versie ook praktisch (het driedeurskoetswerk en de Recaro-stoelen bemoeilijken wel de instap naar achteren). Wij hadden ook nog graag iets meer interieursfeer en een betere afwerking gezien, maar daartegenover staan een goed comfort, een hoogstaand rijgedrag en hopen rijplezier. Kortom, het ontbreekt dit baasje niet aan karakter. Missie geslaagd, zouden we durven te zeggen.
U kunt de Eerste Test van de Ford Fiesta ST nalezen in AutoGids 871 van 20/3/2013.
In dit artikel : Ford, Ford Fiesta
Tests
Stockwagens
Tweedehands
Beoordelingen
Ford Fiesta 3d 1.6i Ecoboost 134kW ST1 (2017)
Algemene tevredenheid : 9/20
Ford Fiesta 3d 1.6i Ecoboost 134kW ST1 (2017)
Algemene tevredenheid : 8/20
Ford Fiesta 3d 1.6i Ecoboost 134kW ST1 (2017)
Algemene tevredenheid : 15/20