De vijfcilinder kreeg een grotere luchtinlaat, een benzinepomp met hoger debiet, een herwerkte motorsturing zodat de dikke Borg-Warnerturbo tot 1,8 bar kan blazen (1,4 bar voor de 'klassieke' RS), een grotere lucht-luchtwisselaar en een iets grotere uitgang van de uitlaatcollector. Met als gevolg dat het vermogen toeneemt van 305 tot 350 pk, terwijl de voorwielen nu 460 Nm te verwerken krijgen (normaal 440 Nm). Onder zijn exclusieve matzwarte kleedje - in feite niet meer dan een klassieke lak waar fabrikant 3M een film overheen plakt - neemt de Focus RS500 het onderstel van de 'klassieke' RS ongewijzigd over.
Maar die extra paarden en de overstap van 'rallygroen' naar de camouflagekleur van een spionagevliegtuig, zijn op zich een beetje mager om de 10.000 extra euro te verklaren die Ford voor de RS500 vraagt. Gelukkig is ook de uitrusting opgewaardeerd. Onderweg doet de RS500 er natuurlijk nog een schep bovenop qua acceleratie (5,6 seconden voor de spurt naar 100 km/h tegenover 5,9 voor de RS) en duikt hij nog steeds even soeverein van bocht naar bocht. Hoewel het extra vermogen (of eerder de extra trekkracht) van de motor pas echt voelbaar is rond de 4.000 o/m, zijn de power bij lage toerentallen en de kwaliteiten van het onderstel nog steeds voldoende aanwezig om de bestuurder te plezieren, zelfs bij legale snelheden.
De vijfhonderd gelukzakken die de hand weten te leggen op deze erg bijzondere Focus, zullen zich hun aankoop zeker niet beklagen. De RS500 behoudt het uitgekiende rijgedrag van de 'gewone' RS en wint nog enkele tienden van een seconde op prestatievlak. De al even gelukkige eigenaren van een standaard-RS kunnen echter ook gerust zijn: de Mountune Performance-kit van 350 pk wordt binnenkort bij de Ford-dealers aangeboden. Aan de overkant van het kanaal is dat nu al het geval en daar kost hij 2.295 pond, of zo'n 2.800 euro.
In dit artikel : Ford, Ford Focus