Het concept
De 'gewone' Ford Focus wordt al geprezen als de auto met het beste voorwielaangedreven chassis bij de compacte middenklassers. De ST verdiende dezelfde eer in de GTI-sfeer. Van bij zijn ontstaan en onder invloed van de RS werd hij oorspronkelijk aangedreven door een atmosferische viercilinder en daarna door een drukgevoede vijfpitter om vandaag weer voor vier verbrandingskamers te kiezen, met name een EcoBoost met 250 pk. Deze turbomotor met directe injectie en dubbele variabele distributie voldoet aan de Euro 6-norm zonder ingrijpend te veranderen. De vijfdeursberline ST verbruikt op de Euronormcyclus 7,2 l/100 km (169 g/km), een waarde die daalt tot 6,8 l/100 km wanneer hij met stop-start is uitgerust (159 g/km).
Wat er verandert
Het grote nieuws is de introductie van een dieselmotor in het ST-gamma - berline en break -, gekoppeld aan een speciaal voor hem gespreide versnellingsbak. Het gaat om een super-TDCi die is opgedreven tot 185 pk en 400 Nm. Hij haalt 217 km/h en sprint naar 100 km/h in 8,1 seconden (8,3 seconden voor de break). Het grote voordeel van de diesel beperkt zich tot zijn gevoelig lagere energiebehoefte in vergelijking met de benzine-ST: 4,2 l/100 km op de Euronormcyclus of 110 g/km aan CO2, wat erg mooi is gezien de prestaties.
Hoe rijdt hij?
Uiteraard heeft de 185 pk sterke diesel niet de muzikale stem van de 250 pk sterke benzinemotor. Het opeenvolgen van de verhoudingen gaat gepaard met een dof gebrom dat weinig sportiviteit suggereert. Hij kreeg nochtans een specifieke uitlaatlijn en versnellingsbakspreiding om zijn meer beperkte vermogen en koppel optimaal te kunnen benutten. De ST TDCi kan daarom bochten aaneenrijgen in derde die andere diesels in tweede moeten nemen. Dat neemt niet weg dat we het onvoorstelbaar elastische karakter van de EcoBoost en de spreiding van zijn zes verhoudingen missen. De bediening ervan is precies en was perfect geweest als de pook wat meer naar voren was geplaatst, naast de knie van de bestuurder.
De afstelling van het elektrisch bekrachtigde stuur werd nog verfijnd. Het gevoel en de feedback zijn nog steeds stevig en natuurlijk. Dat geldt ook voor het rempedaal, dat constant klaar staat en gemakkelijk te doseren is bij om het even welke rijstijl. We kunnen ons moeilijk betere bedieningselementen voor de geest halen op de markt van de GTI's. Het wegcontact (nieuwe veren en schokdempers vooraan, dezelfde antirolstangen en veren achteraan) en de trekkracht dwingen bewondering af. Er werd ook vooruitgang geboekt op het vlak van de rijhulpsystemen, onder meer dankzij de nieuwe ETS-functie (Enhanced Transitional Stability) van de stabiliteitscontrole ESC. Die laatste werkt in drie modi (normaal, Sport, waar hij minder opdringerig is en Off, waarbij enkel nog de vectoriële koppelverdeling actief is). In de praktijk was de voortrein nooit eerder zo snedig en vrij van koppelreacties en de auto laat zich erg gemakkelijk van bocht naar bocht gooien. Eventuele stuurcorrecties worden zo helder doorgegeven dat ze precies kunnen worden uitgevoerd. In de Sport-stand op circuit zou overstuur eenvoudig op te wekken zijn en aan te houden bij het uitkomen van een bocht.
Budget/uitrusting
De Focus ST is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus (ST1, ST2, ST3) vanaf 29.200 euro (EcoBoost) of 29.950 euro (TDCi). Het Active City Stop is een optie op alle versies (250 euro).
Concurrentie
Op benzinevlak zijn de voornaamste rivalen de Alfa Giulietta TBI Quadrifolglio Verde 235 pk (30.700 euro), Opel Astra GTC 2.0 T OPC 280 pk (31.750 euro), Renault Mégane Coupé RS 265 pk (30.500 euro), Skoda Octavia 2.0 RS 220 pk (29.280 euro) en VW Golf GTI 230 pk (33.870 euro). Voor de dieselversie zijn dat de Audi A3 Sportback 2.0 TDI 184 pk (28.450 euro), Opel Astra GTC 2.0 CDTI BiTurbo 194 pk (30.375 euro), Seat Leon 2.0 TDI FR 184 pk (26.590 euro), Skoda Octavia 2.0 TDI RS 184 pk (29.880 euro) en de VW Golf GTD 184 pk (33.150 euro). En natuurlijk zit er nog de Peugeot 308 GT aan te komen, waarvan de verwachtingen al hooggespannen zijn.
Ons verdict
In afwachting van een meer diepgaande test of het verdict van een genadeloze confrontatie lijkt de Focus ST vrij zeker van zijn titel als de meest plezierig rijdende voorwielaandrijver, en dat niet enkel voor sportieve bestuurders. Die opmerking geldt zowel voor de benzineversie met EcoBoost-viercilinder als voor de TDCi, die het segment van de sportieve diesels met stevige argumenten betreedt.
In dit artikel : Ford, Ford Focus