Eerste test / Ford Kuga
De nieuwe Ford Kuga zit strakker in het pak dan zijn voorganger. Normaal, want in tegenstelling tot die eerste generatie, die louter voor Europa bestemd was, koestert hij wereldwijde ambities.
De semipermanente vierwielaandrijving van de Ford Kuga doet nog altijd een beroep op een gestuurde meerschijvenkoppeling, maar die is niet langer afkomstig van bij Haldex. Ford ontwikkelde zijn eigen 'intelligente' systeem. De nieuwe koppeling reageert sneller en kan meer koppel naar de achterwielen doorsluizen - tot honderd procent als we de constructeur mogen geloven. De elektronische sturing verwerkt om de 16 milliseconden de gegevens van 25 sensoren (voor onder meer draaisnelheid van de wielen, stand van het gaspedaal en stuurhoek).
De rijervaring in de Kuga doet sterk denken aan de Focus, zij het met een iets meer uitgesproken rolneiging en een voelbaar stuggere schokdemping. Maar deze SUV stuurt nog altijd snedig, met een precieze en lineaire bekrachtiging (voortaan volledig elektrisch). De vierwielaandrijving vergroot de algemene efficiëntie nog: dankzij de ogenblikkelijke koppeloverdracht geeft de Kuga altijd en overal blijk van een evenwicht dat misschien niet speels, maar wel verbluffend neutraal is.
De nieuwe Kuga treedt in de sporen van zijn voorganger. We appreciëren dus zijn dynamische weggedrag, versterkt door de efficiëntie van de nieuwe, door Ford ontwikkelde vierwielaandrijving. Bovendien is deze weg-SUV schappelijk geprijsd, zodat we hem uiteindelijk enkel zijn relatief stugge schokdemping en zijn afwerkingskwaliteit kunnen verwijten.
U kunt de Eerste Test van de Ford Kuga nalezen in AutoGids 866 van 09/01/2013.
Tests
Onze tests
De concurrenten
Mercedes-Benz GLA-Klasse GLA 180 Style
Skoda Yeti 1.4 TSI 110kW DSG6 4X4 Ambition
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 92kW Sport&Style BMT
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands