Eerste test / Ford Mondeo
De strijd is hard tegen onzacht in het segment van de gezinsberlines. Nog net voor marktleider VW Passat vernieuwd wordt, komt Ford met een hele reeks verbeteringen voor zijn Mondeo.
Tijdens een eerste kennismaking met de nieuwe Mondeo viel onmiddellijk de danig verbeterde kwaliteitsindruk op. De combinatie van betere materialen met een design dat meer oog heeft voor details, heeft samen met een (nog) betere assemblage duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Met het cognackleurige leer, zoals in een van onze testauto's, een hoogst aantrekkelijke cocktail... We konden rijden met de twee topmotoren: de tweeliter-turbo van 240 pk aan benzinezijde en de 2.2 van 200 pk als zelfontbrander. De benzinekrachtbron heeft koppel te koop en past zeer goed bij Fords Powershift-overbrenging, die vooral zeer zacht en romig werkt. In de Sport-stand hadden we wel graag wat meer vinnigheid gezien, zeker bij het terugschakelen.
De erg koppelrijke diesel is natuurlijk zeer krachtig, maar hij leek er ons vooral op vooruitgegaan qua werkingsstilte en soepelheid bij lage toeren. Het onderstel met adaptieve schokdemping doet de nu al bijna spreekwoordelijk goede wegligging alle eer aan, hoewel tussen de stand 'normaal' en 'comfort' weinig verschil te merken valt. Het stuur leek bovendien iets te licht in de benzineversie om voldoende gevoel te geven, en een draaicirkel tussen stoepen van 11,6 meter is overdreven.
De Mondeo is weer helemaal up-to-date met de introductie van nieuwe, krachtiger én zuiniger motoren, een pak rijhulpsystemen en een lichte restyling (vooral van het interieur) die de auto meer klasse en inhoud geven. Rekening houdend met het nog steeds voorbeeldige weggedrag en de ongewijzigde prijzen mag je gerust stellen dat de Mondeo zich weer tot de tanden heeft gewapend voor het grote gevecht begin volgend jaar, wanneer VW zijn nieuwe Passat lanceert.
In dit artikel : Ford, Ford Mondeo
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands