Ook interessant: de Ford Mustang Cabrio
Hoewel de auto volledig door Amerikaanse ingenieurs is uitgedacht, golden wel Europese invloeden voor het compleet hertekende onderstel. Liefhebbers van de starre achteras, zo archetypisch voor de Amerikaanse muscle car, kunnen alvast hun zakdoek bovenhalen: de nieuwe Mustang heeft een volledig onafhankelijke en zelfs vrij gesofistikeerde ophanging. Terwijl een Mustang de voorbije twee decennia (doorgaans) minstens zes cilinders had, biedt Ford nu een viercilinder aan in de nieuweling. Het gaat dan wel om een vierpitter met stevige drukvoeding en een niet-onaardig vermogen van 314 pk. Uiteraard is er daarnaast ook een V8 - noblesse oblige - die onder het label GT verkocht zal worden. Het gaat om het zogenoemde Coyote-motorblok, 5 liter groot en bij ons zo'n 418 pk sterk.
De auto's die we in de omgeving van Los Angeles konden testrijden, waren in feite nog Amerikaanse preproductiemodellen. Om toch enigszins van de capaciteiten van de nieuweling te kunnen proeven had Ford voor ons enkele uitdagende bergwegen uitgezocht met relatief weinig verkeer. We beginnen aan de trip met een viercilindermodel met Performance Pack, gelijklopend dus met de Europese versie. We nestelen ons in de (optionele) en perfect zittende Recaro's en duwen de oplichtende startknop in. Het motorgeluid, versterkt door de geluidsinstallatie zoals in een moderne BMW M, valt niet echt tegen, maar het rustige gebrabbel van een V8 is hier ver zoek. We snijden de eerste bochten ietwat voorzichtig aan, nog een beetje beducht door vroegere ervaringen... maar worden aangenaam verrast. Het stuur voelt nog wel vrij zwaar en een klein beetje gevoelloos aan, maar het is echt nauwkeurig en de ophanging heeft geen enkele moeite met de wegoneffenheden, ook niet in snel genomen bochten.
Met de (veel te lang uitgestelde) lancering van de Mustang op het Oude Continent werpt Ford duidelijk een steen in de vijver. De nieuwste generatie ziet er goed uit, biedt echte sportwagenprestaties (ook als viercilinder) en rijdt bijzonder aangenaam. Als dit bij ons niet werkt - Ford blijft voorlopig zeer bescheiden met prognoses van verkoopaantallen - dan weten we het ook niet meer en is dat het zoveelste bewijs dat de Europese consument alleen geïnteresseerd is in logo's en merkimago's in plaats van in rijplezier en intrinsieke waarde. In het andere geval kan de Mustang de imagobooster zijn die Ford in Europa nog altijd dringend nodig heeft.
U kunt de Eerste Test van de Ford Mustang nalezen in AutoGids 913 van 29/10/2014.
In dit artikel : Ford, Ford Mustang