Het is moeilijk te geloven voor een constructeur die sportiviteit altijd zo hoog in het vaandel heeft gedragen, maar deze Puma is pas Fords eerste ST-SUV. Dat valt wel enigszins te begrijpen. Aan het ST-logo hangen toch bepaalde verwachtingen vast, een beeld waaraan Ford jarenlang zorgvuldig heeft getimmerd. Nu kan zo’n imago met één miskleun zo weer tegen de grond liggen, en gezien de fysieke beperkingen die horen bij de hoogbouw eigen aan het cross-overconcept, viel een dergelijk doemscenario a priori niet uit te sluiten. Ford is dan ook niet over één nacht ijs gegaan en heeft zijn standaard-Puma een aantal keren ondersteboven gekeerd vooraleer het er ook dat ST-logo wilde opkleven. Daarbij hebben de ingenieur alles aangepast wat ook maar enigszins kon – of toch voor zover dat budgettair mogelijk was.
Esthetisch zijn de veranderingen alvast beperkt gebleven. Ford vertrok van de sowieso al best sportief ogende ST-Line X-uitvoering, waaraan het dan nog wat accenten toevoegde. De grotere negentienduimers (met Michelin Pilot Sport 4S-rubber) zijn daarvan een voorbeeld, net zoals ook de Mean Green-koetswerktint, de splitter vooraan (die tot 80 procent meer downforce oplevert) en de diffusor achteraan specifiek zijn voor de Puma ST. Binnenin moet het onderscheid komen van het afgeplatte stuurwiel, de specifieke S-knop op het stuur, de ST-logo’s die her en der verspreid zijn, en uiteraard die knappe Recaro-kuipstoeltjes.
- Rijgedrag van een echte ST
- Functionaliteit
- Comfortabeler dan Fiesta ST
- Overbodige Eco-rijmodus
- Geen automaat mogelijk
- Vreemde combinatie cross-over-ST-concept?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!