Toyota Auris 5d 1.33 Dual VVT-i Pure
![Toyota Auris 5d 1.33 Dual VVT-i Pure](https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c226-d154/content/medias/images/divers/default-medium.jpg)
Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacybeleid.
De nieuwe Honda Civic is geen revolutionair model, maar veeleer een evolutie van zijn voorganger, op talloze vlakken. Achter het stuur van de nieuwe Civic voel je meteen dat het hele interieur aan maturiteit gewonnen heeft. Niet alleen de voor het dashboard en de binnenpanelen gebruikte kunststoffen stralen meer kwaliteit uit dan in zijn voorganger, maar ook de bekledingsstoffen voor de stoelen voelen veel beter aan. De 2.2-dieselmotor werd niet alleen een indrukwekkende twintig procent zuiniger, maar ook 10 pk en evenveel newtonmeters krachtiger. De grootste verbruikswinst komt van de motor zelf, met zijn nieuwe stop-startsysteem.
Op het bochtige en heuvelachtige testparcours in het zuiden van Spanje wist de vernieuwde 2.2 i-DTEC-motor ons alvast helemaal te overtuigen. Hij is nog altijd even elastisch als tevoren en heeft niet de minste last met de langere overbrenging, maar laat iets minder van zich horen, zelfs onder belasting. Een bewijs dat er goed werk is gemaakt van de geluiddemping. Opvallend is trouwens dat de hele rijervaring serener is geworden in de nieuwe Civic. Hij stuurt en schakelt zachter, rijgeluiden zijn veel minder te horen en de schokdemping is veel comfortabeler afgesteld.
Op het eerste gezicht lijkt de negende Civic-generatie - die qua design, afmetingen en gewicht bijzonder dicht aanleunt bij zijn voorganger - een ingrijpende facelift, maar het tegendeel is waar: volgens Honda staat hij op een volledig nieuw platform. En dat geloven we graag, want de rijervaring staat behoorlijk diametraal tegenover die in de vorige generatie. De nieuwe Civic rijdt veel comfortabeler en stabieler dan zijn levendige voorganger en de kwaliteitsindruk in het interieur ging er flink op vooruit. Het is alleen jammer dat de benzinemotoren zowat worden doodgeknepen door allerlei brandstofbesparende ingrepen, waarvoor de schitterende diesel totaal ongevoelig lijkt.
U kunt de Eerste Test van de Honda Civic nalezen in AutoGids 839 van 23/12/2011.
In dit artikel : Honda, Honda Civic
Tests
Stockwagens
Tweedehands