Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda E Advance

Geschreven door Hans Dierckx op

Met de E doet Honda nu ook mee met de elektrische auto’s. En de kleine is een slimme.

Prijs
NB

We keken ernaar uit wat Honda, toch een echt ingenieursmerk, zou doen met de eerste stap in het elektrisch rijden. Anders dan gewoonlijk spelen ze echter eerst en vooral de kaart van de verleiding, met een carrosserie die tegen de hendendaagse tendens in sober, zacht en vriendelijk oogt, met een subtiele nostalgische verwijzing naar de N600 van weleer.

Daaronder schuilt evenwel vooruitstrevende technologie, met tussen de achterwielen een elektromotor en in de vloerplaat een batterij van 35,5 kWh. Dat is minder dan in deze categorie de norm geworden is (circa 50 kWh), maar de Japanners wilden nog wat ontwikkelingsbudget overhouden voor andere snufjes. Zoals cameraspiegels en uitklappende klinken, die minder luchtweerstand genereren, een onafhankelijke achterophanging, een goede standaarduitrusting en een ronduit indrukwekkend multimediasysteem.

Interieur

Behalve de twee schermen voor de zijspiegels, en daarnaast ook de digitale achteruitkijkspiegel centraal, tref je voor je neus nog eens drie kleurenscherm, samen kamerbreed. Honda wou de E dan ook als een leefplek opvatten, een ruimte waarin je nu eenmaal af en toe zal vertoeven tijdens het snelladen (tot 50 kilowatt), vandaar dat je bijvoorbeeld via hdmi een Chromecast of spelconsole op je auto kan aansluiten. Er is ook een 230V-stopcontact en wifi voor wie wil werken. En zelfs een digitaal aquarium, voor de gein.

Het meubilair krijgt ook punten voor sfeer en gezelligheid, met stoelen in sofastof en een knappe namaakhouten bekleding. Er is daarnaast veel bergruimte, diverse bekerhouders en een ruim kastje tussen de voorzetels. De koffer is echter klein, en de achterbank helaas enkel in één stuk neerklapbaar.

Aandrijfgeheel

Je kan kiezen uit twee motoren, de Advance heeft 113 kW, de gewone E heeft er 100. Op de 0-100 km/u scheelt dat 0,7 seconden, en de sterkere versie heeft zo’n 5% minder autonomie.

Je hebt in dit geval recht op 210 kilometer in theorie, reken op zo’n 200 in de praktijk. Dat is minder dan de recentste versie van de Renault Zoe of de nieuwe Peugeot e-208 bijvoorbeeld, die aan zo’n 300 zitten. Psychologisch speelt dat in het nadeel van de Honda, ook al is voor veel lui 200 kilometer ruim voldoende voor dagelijks gebruik.

Zoals bij de meeste elektrische auto’s kan je kiezen uit verschillende manieren van rijden, met name de remenergierecuperatie is instelbaar. Je kan zelfs een éénpedaal-functie activeren die de auto tot stilstand laat uitbollen zonder dat je de rem moet aanraken, allemaal in dienst van het maximaal herwinnen van energie. Even wennen, maar het werkt intuïtiever dan het lijkt.

De batterij heeft vloeistofkoeling, wat betekent dat je kan snelladen en dat ze minder last heeft van de omgevingstemperatuur (die de autonomie beïnvloedt). Dat heeft een Zoe bijvoorbeeld niet.

Rijgedrag

Het grootste voordeel van het feit dat er geen motor en drijfstangen tussen de voorwielen zitten, is dat de draaicirkel fors verkleint, met de E kan je gewoon rechtsomkeer maken in een straat, zonder te manoeuvreren. Parkeren is kinderspel; er is overigens ook een automatische parkeerfunctie.

Onderweg is dit een erg prettig karretje, met een perfect 50:50-gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt, wat toeliet om de ophanging niet te agressief af te regelen. Je krijgt dus aardig wat comfort, en de achterwielaandrijving maakt de E extra kwiek. Het is geen sportwagen, wel gewoon een heel gemanierde en beweeglijke stadsauto, die ook op de snelweg erg stabiel blijft.

Budget

De basis-E begint bij 34.500 euro, de Advance kost 3.000 euro meer, met wat extra uitrusting erbovenop, waaronder de uitstekende geluidsinstallatie met 8 luidsprekers. Opties zijn er niet, en elke variant heeft standaard alle rijhulpsystemen, een glazen dak, het multimediasysteem, verwarmde zetels, enzovoort.

Verdict

Honda heeft zich er niet gauw-gauw vanaf gemaakt en van een wit blad een volledig nieuwe elektrisch autootje ontwikkeld, dat meteen bij de beste in zijn genre behoort. Een dat zowel op de emoties speelt, met een leuke vormgeving, een spectaculair interieur en een prettig rijgedrag, als op de ratio, met een intelligent uitgewerkte batterij en een werkbaar rijbereik. Een aanrader.

  • Knap interieur
  • Wendbaar weggedrag
  • Aangename aandrijflijn
  • Autonomie tegenover concurrentie
  • Kleine koffer
  • Stevige startprijs

In dit artikel : Honda, Honda Honda e

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker