Een dik decennium terug was de gangbare mening dat we ons tegen 2020 allemaal in een brandstofcelauto zouden verplaatsen. Nu al weten we dat dit niet het geval zal zijn, maar ook dat er wel degelijk zulke auto's zullen rondrijden. In september 2006 kwam Honda met de FCX concept voor de dag. Nu konden we aan de slag met zijn 'productierijpe' afgeleide, die FCX Clarity werd gedoopt en die in een beperkte reeks van tweehonderd exemplaren op de markt wordt gebracht. De 'klanten' zijn vanwege hun diverse autogebruik geselecteerde autobestuurders die voornamelijk in Tokio en Californië wonen, omdat daar op dit moment de meeste tankstations voor waterstof zijn. In de omgeving van frankfurt konden we voor het eerst de openbare weg op met Honda's troetelkind. Deze auto kan zonder problemen een topsnelheid van 160 km/h aanhouden en de acceleraties zijn lineair en vrij fors. Kortom, de prestaties zijn zeker voldoende om vlot mee te kunnen met de verkeersstroom, ook op de Duitse Autobahn. Het rijbereik met een volle tank bedraagt zo'n 460 kilometer en de auto opnieuw voltanken neemt enkele minuten in beslag en is niet ingewikkelder dan bijvoorbeeld lpg tanken. Hoewel de ophanging van de auto is afgesteld op Amerikaanse of Japanse bestuurders (lees: naar onze normen iets te soepel en deinend), waren we toch onder de indruk van de intrinsieke wegligging, en dat heeft natuurlijk alles te maken met de goede gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt.
de Honda FCX Clarity is een auto die in alle opzichten rijklaar is voor onze huidige verkeersomstandigheden en mobiliteitscontext. Hij is ruim, comfortabel en snel genoeg en heeft als bijproduct van zijn energieopwekking gewoon maar water. Het is nu zaak om, in samenspraak met de overheid, een redelijk distributienet uit de grond te stampen en ondertussen voldoende ervaring op te doen om de opvolger een waardige commerciële lancering te geven. De vraag is dan enkel, tegen welke prijs?
In dit artikel : Honda