Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Equus

Bij ons staat Hyundai bekend als een budgetmerk, maar elders toont het meer lef. Wij mochten in Korea luxeberline Equus testen.

De Hyundai Equus is een auto die bijna volledig is gewijd aan het comfort van zijn passagiers, en dan vooral die op de achterbank. Die laatste is trouwens vervangen door twee business seats die worden gescheiden door een multifunctionele middenarmsteun. Met een lengte van 5,16 meter in zijn korte versie, een leeggewicht van twee ton en een 4.6 V8 met 366 pk en 440 Nm die de achterwielen aandrijft via een zestrapsautomaat, is de Equus op zijn zachtst gezegd een indrukwekkende berline. Opdat de “baas” zou kunnen rondkijken zonder zelf te worden herkend, zijn alle ruiten (zelfs de voorruit) erg donker getint, terwijl een heel arsenaal aan elektrische zonnegordijnen al te fel licht uit het interieur weren. Uiteraard zijn alle stoelen met leer overtrokken en volledig elektrisch verstelbaar en kunnen ze worden verwarmd of geventileerd. Achterin kunnen de passagiers bovendien proeven van een massagefunctie en een multimediasysteem met geïntegreerd centraal scherm. Ze hebben zelfs een paar leren pantoffels met het Equus-logo ter beschikking...

De Equus pakt vandaag uit met technologie die we morgen in meer “democratische” Hyundai-modellen zullen terugvinden. Daaronder vinden we de gestuurde luchtvering (van Sachs), die de meest ongewenste koetswerkbewegingen (rol-, duik- en steigerneigingen) kan tegengaan, een spoorassistent of een snelheidsregelaar met afstandsregeling gekoppeld aan een actieveveiligheidssysteem.

Enkele kilometers in dit topmodel lieten ons ontdekken hoeveel zorg is besteed aan het comfort en aan de afwerking. De Equus haalt nog niet het verfi jningsniveau van de Duitse concurrentie met de fi ltering van zijn ophanging of zijn werkingszachtheid, maar gezien de snelheid waarmee de Koreanen vooruitgang boeken, zouden sommigen wel eens sneller voor een verrassing kunnen staan dan ze zelf hadden verwacht.

U kunt de Eerste Test van de Hyundai Equus nalezen in AutoGids 773 van 10/6/2009.

In dit artikel : Hyundai

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars