Eerste test / Hyundai Grand Santa Fe
Ondanks alle inspanningen heeft Hyundai het moeilijk om als premiumconstructeur erkend te raken in Europa. Met de nieuwe Grand Santa Fe wil het nog eens zijn potentieel tonen.
Bij de lancering van de nieuwe Santa Fe anderhalf jaar geleden bekende Hyundai kleur: de constructeur wil zich ontdoen van zijn 'volkse' imago en wil trachten klanten van traditionele premiummerken te overtuigen. Met de Grand Santa Fe worden die ambities nog meer gevoed. In vergelijking met de gewone Santa Fe onderscheidt de 'Grand' zich met een 10 centimeter langere wielbasis en enkele specifieke stijlelementen, zoals zijn grille, mistlampen, bumpers, de uitsnijding van de achterste zijruitjes, enzovoort. Het resultaat is een voertuig dat zo elegant is als een grote SUV kan worden, en dat zijn meer prestigieuze concurrenten in elk geval qua stijl dan ook niets te benijden heeft. Al blijft het nog afwachten of de premiumklant bereid zal zijn om bijna 54.000 euro te betalen voor een Hyundai die dus nog steeds op zoek is naar erkenning.
Door zijn grotere wielbasis pakt de Grand Santa Fe uit met flink wat binnenruimte, zowel op de tweede als op de derde zitrij, al blijft die laatste als gevolg van de beperkte ruimte voor de knieën nog altijd voorbehouden aan kleinere passagiers. Ook het laadvolume profiteert van de langere wielbasis: met de noodzitjes in de vloer bedraagt dat 634 liter. Een andere troef is zijn motor, een turbodiesel van 2,2 liter - de enige beschikbare - die ondanks zijn 197 pk en 436 Nm en het feit dat hij nog niet voldoet aan de Euro 6-norm, toch fiscaal voordelig is en een (voor de categorie) aanvaardbaar VAA-niveau biedt: ongeveer 613 euro per maand zonder opties, die trouwens beperkt zijn. Dat is immers nog een troef van de nieuwkomer: zijn uitrusting is nagenoeg all-in. Zowel qua comfort als qua veiligheid is alles er.
De gewone Santa Fe is al goed uitgerust, degelijk gebouwd en aangenaam afgewerkt, maar de 'Grand' speelt nog op een hoger niveau. De interieur- en laadruimte gaan erop vooruit, terwijl de rijervaring identiek is. De Grand Santa Fe is comfortabel, maar mocht iets stiller zijn onder belasting en bij gebrek aan een adaptieve ophanging rijdt hij wat plomp. Deze nieuwe Hyundai zal met zijn objectieve argumenten vooral die klanten verleiden die minder gehecht zijn aan de uitstraling van het merklogo op de grille.
U kunt de Eerste Test van de Hyundai Grand Santa Fe nalezen in AutoGids 904 van 25/6/2014.
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Grand Santa Fe
Tests
Onze tests
De concurrenten
Land Rover Discovery Sport 5d 2.0 TD4 132kW HSE Luxury 4WD Auto
Volvo XC70 2.4 D5 4WD Summum
Audi Q5 2.0 TFSi hybrid Tiptronic quattro
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands