Eerste test / Hyundai i10 1.0 Blue Drive
Bij de facelift van de i10 vervangt Hyundai zijn driecilinder-diesel door een nieuwe driepitter... op benzine: met zijn CO2-uitstoot van 99 g/km geeft hij recht op vijftien procent overheidskorting.
Met zijn gloednieuwe driecilindermotor op benzine is de i10 1.0 Blue Drive de allereerste Hyundai die onder de CO2-uitstootgrens van 105 g/km duikt. Tijdens een korte testrit in de Brusselse binnenstad werden we in ieder geval heel aangenaam verrast door de gewilligheid en relatieve vinnigheid van de nieuwe eenliter. En dat allemaal in ruil voor een ruim tien procent lager verbruik dan de 'oude' 1.1 (die nu wel voldoet aan de Euro 5-norm). De leuke driecilinderbrom van de 1.0 krijg je er trouwens gratis bij... Met al dat motornieuws zouden we haast nog vergeten dat de i10 ook een uiterlijke facelift onderging.
De nieuwe 1.0-benzinemotor in de gefacelifte i10 is zo gewillig in de stad, zo leuk om naar te luisteren en zo interessant geprijsd (mede dankzij de vijftien procent overheidskorting), dat de ongeveer even krachtige 1.1 haast overbodig lijkt. Haast, want in tegenstelling tot de nieuwe driepitter is de oude viercilinder ook verkrijgbaar met een viertrapsautomaat (naast een manuele vijfbak) en in een minder kale versie.
U kunt de Eerste Test van de Hyundai i10 Blue Drive nalezen in AutoGids 818 van 2/3/2011.
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i10
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands