Eerste test / Hyundai i10
Hyundai steekt zijn kleine stadsauto in het nieuw. De op ons continent ontwikkelde i10 pakt uit met een betere kwaliteitsindruk en nestelt zich dankzij een groeikuur tussen twee segmenten in.
Na het instappen valt meteen de afwerkingskwaliteit op. De plastics van het dashboard zijn van goed allooi en werden perfect geassembleerd. Nergens is plaatwerk zichtbaar en je waant je eerder in een auto uit het B-segment dan in een kleine stadsauto. De uitstraling plukt ook de vruchten van een dashboard dat standaard tweekleurig is uitgevoerd. De kleine Hyundai kan verder worden uitgerust met luxueuze opties als een handsfree sleutel, een snelheidsregelaar of verwarming voor de voorstoelen en het stuur. Die elementen zijn helaas niet vrij te bestellen, want ze zijn enkel te vinden op het hoogste uitrustingsniveau (Joy).
Deze Hyundai is er enkel met vijf deuren en biedt een erg goede toegang tot de achterste zitplaatsen. Het plaatsaanbod is er eveneens erg ruim. Onderweg vertoont de kleine i10 een efficiënte en neutrale wegligging. Ook het dempingscomfort en de geluiddemping passen bij een hoger segment. Het is alleen jammer dat deze mooie dynamische balans wordt verstoord door een (elektrisch bekrachtigd) stuur dat erg vaag is rond de rechtuitstand en een kunstmatig gevoel geeft. De kleine 1.0 draait met drie cilinders en trilt dus een beetje bij het wegrijden, maar daarna wordt hij discreet. Hij is weliswaar nogal koppelarm bij lage toerentallen, maar blijkt wel te volstaan bij dagelijks gebruik.
De nieuwe i10 is uiterlijk veel minder non-descript dan zijn voorganger en werd bovendien een van de meest complete kleine stadsauto's van het moment. Hij is goed afgewerkt en ruim, en rijdt erg aangenaam. Zijn wegkwaliteiten laten hem zelfs toe een stapje in het hogere segment te zetten en zijn werkterrein tot ver buiten de stad te verschuiven. En zijn garantie van vijf jaar sluit onaangename verrassingen uit. Deze kleine, in Europa geboren Koreaan lijkt ons dus een mooie toekomst voor de boeg te hebben.
U kunt de Eerste Test van de Hyundai i10 nalezen in AutoGids 887 van 30/10/2013.
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i10
Tests
Onze tests
De concurrenten
Peugeot 108 3d 1.0 Access s/s
Renault Twingo 5d 1.0 SCe 70 S&S Life
Seat Mii 3d 1.0 55kW Aut. Reference
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands