Eerste test / Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi 100 : Het betere compromis
De drukgevoede 1.0-driecilinder van de i20 Active kan 120 pk leveren, maar bestaat ook in een versie met 100 pk, die veel minder duur is en voor de rest niet veel toegevingen hoeft te doen.
In de plaats van de atmosferische benzinemotoren uit het ‘normale’ i20-gamma doet de Active voor zijn instapversie een beroep op een tot 100 pk toegeknepen versie van de 1.0 T-GDi. Die is sowieso gekoppeld aan de uitrustingsversie Pop en kost als dusdanig een niet onaanzienlijke 4.100 euro minder dan de variant met 120 pk, die enkel wordt aangeboden in combinatie met de topversie Joy. Bovendien betaal je op 100 pk ook wat minder belastingen, of toch in Brussel en Wallonië, waar de belasting op inverkeerstelling teruggebracht wordt van 495 naar 123 euro. In Vlaanderen is het verschil veel minder uitgesproken, want daar houdt de fiscus voor de BIV geen rekening (meer) met pk’s, maar met het aantal gram CO2 per kilometer. Omdat de versie met 100 pk 9 gram minder uitstoot dan die met 120 pk (110 in plaats van 119) zakt de BIV van 155 euro naar minder dan 110 euro, terwijl de verkeersbelasting geen 118 maar 114 euro bedraagt.
- Verhouding prijs-uitrusting
- Interieur- en kofferruimte
- Soepele motor
- Verzorgde look en afwerking
- Geslaagde stijl
- Fiscaal interessant
- Beperkend uitrustingsbeleid
- Teleurstellend reëel verbruik
- Kunstmatig stuurgevoel
- Motortrillingen, motorgeluid onder belasting
- Automaat niet beschikbaar
- Gebrek aan punch boven 4.500 o/m
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands