Het concept
De i20 is zowel op de Europese als op de Belgische markt Hyundai’s nummer 2, na de uiterst succesvolle Tucson. De stadsauto, die zich met zijn lengte van net iets meer dan vier meter en zijn lange wielbasis bij de grotere in zijn segment positioneert, valt in de smaak bij een zeer divers publiek en wel om uiteenlopende redenen zoals design, functionaliteit en waar voor je geld, terwijl ook de garantie van vijf jaar zijn duit in het zakje doet. Die bijval vertaalt zich in stijgende verkoopcijfers. In 2017 haalde de in Turkije geproduceerde i20 voor het eerst de horde van 100.000 stuks in één productiejaar.
Wat er verandert
De vernieuwde i20 pakt uit met een hertekende voorbumper, met een breder, meer geaccentueerd radiatorrooster dat in Hyundai-jargon de ‘cascading grille’ wordt genoemd en kenmerkend is voor alle modellen. Achteraan zitten een gewijzigde bumper en kofferklep en nieuwe, grotere lichtblokken. Nieuwe velgen van 15 en 16 duim moeten de auto een dynamischer uitzicht geven, terwijl het dak in een contrasterende kleur en enkele nieuwe koetswerkkleuren voor maar liefst 17 mogelijke kleurencombinaties zorgen. Binnenin is er ook wat meer ruimte voor de persoonlijke toets. Het standaard wat somber uitziende zwarte interieur kan worden opgevrolijkt met rood of blauw gekleurde inlegstukken. Wat blijft, is de meer dan toereikende binnenruimte en de kofferruimte van 326 liter onder de hoedenplank, waarmee de i20 in zijn segment goed scoort.
Een facelift betekent meestal dat de auto in kwestie na de ingreep weer helemaal mee is op het vlak van rijhulpsystemen en connectiviteit. Zo ook de Hyundai i20, die nu uitpakt met een spoorassistent, automatische grote lichten, een slaperigheidsdetectie en een automatische noodremfunctie. Deze detecteert via de camera voetgangers en hindernissen en zal eerst de bestuurder het signaal geven dat er iets mis dreigt te lopen om vervolgens bij het uitblijven van enige reactie zelf de remmen te activeren, tot een noodstop toe. Dit arsenaal zit standaard op de topversie (Sky), maar is niet beschikbaar op de andere uitvoeringen (Air en Twist). Dus alleen maar in combinatie met de 1.2 met 84 pk en de eenliter met 120 pk.
Hyundai heeft trouwens grote kuis gehouden in het motoraanbod van de i20. Verdwenen zijn beide dieselmotoren – de 1.1 met 75 en de 1.4 met 90 pk – en de atmosferische 1.4-benzinemotor met 100 pk. Het afgeslankte motorenpalet bestaat zo uit de atmosferische 1.2 met naar keuze 75 en 84 pk en de kleine drukgevoede eenliter-driecilinder met 100 of 120 pk.
Hoe hij rijdt
Op de 120 pk sterke motor na, die standaard een manuele zesbak heeft, zijn alle krachtbronnen gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Nieuw is de door Hyundai zelf ontwikkelde gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die zowel op de 100- als op de 120 pk-versie van de driecilinder-turbomotor als optie (1.750 euro) verkrijgbaar is. Een interessante uitbreiding van het aanbod, want ongeacht het motorvermogen doet deze versnellingsbak zijn werk uitstekend.
Het kleine driecilindertje is een bijzonder gewillige motor, een karakter dat door de gerobotiseerde versnellingsbak nog eens wordt onderstreept. Op geen enkel moment hebben we de bak op een foutje kunnen betrappen. Schakelen gaat accuraat en haast naadloos, alleen in de S-stand reageert hij tijdens het accelereren iets brutaler op de bewegingen van het gaspedaal.
Volgens de constructeur is de i20 met gerobotiseerde versnellingsbak, die 45 kilogram zwaarder is dan de handgeschakelde, bij het accelereren van 0 naar 100 km/u 6 tienden van een seconden trager dan de manuele versie. En om een indicatie te geven van het verbruik: met de 100 pk-motor verstookten we volgens de boordcomputer 6,6 l/100 km, met de 120 pk-motor 6,4. De aanpassing van het stuur, dat zowel gevoeliger als preciezer is geworden, en de gewijzigde afstelling van de ophanging zorgen voor een iets dynamischer weggedrag. Al blijft stabiel, veilig en voorspelbaar de beste omschrijving van de manier waarop de i20 rijdt.
Budget/uitrusting
De nieuwe i20 biedt een ruime keuze aan connectiviteitsfuncties en vier verschillende audiosystemen. De basisversie heeft een schermpje van 3,8 duim. Daarnaast kunnen klanten ook kiezen voor een nieuw monochroom scherm van 5 duim. De Display Audio met kleurenscherm van 7 duim omvat Apple CarPlay en Android Auto, waarmee je de inhoud van je smartphone, inclusief navigatieapp, op het scherm van de auto kunt weergeven. In dat geval is een ingebouwd navigatiesysteem geen must. Voor hedendaagse connectiviteitsbehoeften is het optionele nieuwe navigatiesysteem met kleurenscherm van 7 duim ook voorzien van media- en connectiviteitsfuncties, en ondersteunt het Apple CarPlay en Android Auto.
Ons verdict
Met zijn uitgebreide actieveveiligheidsuitrusting en aan de noden van vandaag aangepaste connectiviteit hoort de Hyundai i20 er weer helemaal bij. Voor alles blijft hij natuurlijk toonaangevend op het gebied van ruimte, algemeen comfort en afwerkingskwaliteit. En met zijn nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak heeft hij er een troef bij.
- Interieur- en kofferruimte
- Combinatie motor-gerobotiseerde versnellingsbak
- Geluiddemping
- Uitrustingsbeleid
- Nog steeds weinig inspirerend weggedrag
- Niet echt superzuinig
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!