Wij laten u graag zelf oordelen over de looks van deze i30 Fastback, maar we kunnen zonder overdreven enthousiasme stellen dat Hyundai hier een – letterlijk en figuurlijk –mooie verrassing uit zijn hoed tovert. Nadat ze eerst de i30 hatchback en Wagon op onze markt loslieten, waagden de marketingstrategen van het Koreaanse merk zich aan een derde koetswerkvariant. Daarvoor durfden ze het aan om inspiratie te gaan zoeken bij Duitse premiummodellen (Mercedes CLA, en zelfs de BMW 6-Reeks Gran Turismo) om het model boven de grijze massa te doen uitstijgen en er meteen ook de enige ‘vijfdeurscoupé’ in het segment van de compacte middenklasseberlines van te maken. Geen gemakkelijke oefening en het resultaat is daarom des te lovenswaardiger. Of deze i30 met duikende achtersteven een femme fatale is, daarover zal de markt beslissen, maar deze knappe mix van classicisme en sportiviteit levert deze Hyundai in elk geval een sterke persoonlijkheid op.
De wielbasis werd overgenomen van de hatchback (en de Wagon), maar de Fastback is wel 11 centimeter langer, terwijl het dak bijna 3 centimeter lager ligt. Het onderstel werd met 5 millimeter verlaagd en de veren zijn 15 procent stugger, wat in combinatie met de duikende daklijn en nieuwe proporties niet enkel voor een gespierdere en voornamere uitstraling zorgt, maar ook voor meer stabiliteit en minder rolneiging in bochten. Met uitzondering van de N zou de i30 Fastback zomaar eens de leukst rijdende i30 kunnen zijn.
- Geslaagde lijn, persoonlijkheid
- Betaalbare vijfdeurscoupé
- Weggedrag, dynamiek
- Beperkt zicht naar achteren
- Gewaagde stijloefening
- Nog geen dieselversie
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!