Eerste test / Hyundai ix35 1.6 GDI
Na het dieselgamma (met de 1.7 CRDi) breidt Hyundai ook het benzineaanbod van zijn compacte SUV ix35 uit met een kleinere instapmotor met Blue Drive-label: de 1.6 GDI met directe injectie.
Bij Hyundai staat GDI voor 'gasoline direct injection' of directe benzine-injectie. Een technologie die is bedoeld om enerzijds het vermogen op te drijven en anderzijds het brandstofverbruik te beperken. In het geval van de ix35 1.6 GDI wordt vooral gemikt op de tweede doelstelling. Naast zijn brandstofbesparende motortechnologie krijgt de 1.6 GDI standaard het Blue Drivepakket aangemeten om het brandstofverbruik en dus de uitstoot van schadelijke gassen te beperken.
Over een typisch Vlaams traject van zo'n 300 kilometer, met overwegend snelwegen en behoorlijk wat files, verbruikten wij volgens de boordcomputer gemiddeld slechts 7,5 l/100 km bij een doorsneesnelheid van 45 km/h. Niet slecht, want dat is amper een dikke liter meer dan het gemengde normverbruik. De zoektocht naar zuinigheid gaat echter wel wat ten koste van de rijdynamiek. Bovendien is de nieuwe benzine-instapper veel minder soepel dan zijn dieselevenknie, zodat je onder de 3.000 o/m veel vaker de manuele zesbak moet aanspreken om de 135 paardjes en 167 newtonmetertjes te vinden.
De 1.6 GDI - die precies 3.000 euro minder duur is dan de 1.7 CRDi, maar waarvoor u wel 372 euro meer BIV moet ophoesten - lijkt ons een heel interessant ix35-aanbod voor benzinefanaten. Wie kan leven met zijn lichte ademnood bij lage toerentallen, zal aangenaam verrast worden door zijn lage verbruik.
U kunt de Eerste Test van de Hyundai ix35 1.6 GDi nalezen in AutoGids 818 van 2/3/2011.
In dit artikel : Hyundai, Hyundai ix35
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands