Eerste test / Hyundai Kona 1.6 CRDi: Extraatje
Na nog maar een jaar op onze wegen krijgt de Hyundai Kona al een update, toch wat het motoraanbod betreft. De funky kleine SUV is voortaan ook verkrijgbaar met een diesel onder de kap.
Het concept
De Hyundai Kona krijgt na anderhalf jaar in de showrooms al een kleine update. Nets spectaculairs overigens, want de update omvat alleen een nieuw dieselblok. Een echte facelift in het midden van zijn carrière krijgt de kleine Koreaanse SUV pas over enkele jaren. De Hyundai rust op een volledig nieuw onderstel met een meerarmige achteras, en is als optie verkrijgbaar met vierwielaandrijving. De avontuurlijke look die hij zich aanmeet met zijn kunststof wielkastbeschermers is dus niet gewoon stoerdoenerij. Met zijn funky snoet, zijn gescheiden koplampen en zijn bruisende kleurtjes zette hij de stijlcodes van het merk op zijn kop. Met zijn verfrissende verschijning bracht hij dan ook wat leven in de brouwerij.
Wat er verandert
Van buitenaf is deze update – net als binnenin trouwens – volledig onmerkbaar… tot je de startknop indrukt. Dan laat de kleine SUV zijn rauwe zelfontbranderstem horen met zijn nieuwe viercilinder-diesel van 1,6 liter. Die bestaat in twee versies, met 115 pk en 275 Nm en met 136 pk en 320 Nm. In het eerste geval kunnen uitsluitend de voorwielen worden aangedreven en moet je het stellen met een manuele versnellingsbak, terwijl de tweede enkel te krijgen is met een gerobotiseerde bak met zeven verhoudingen en als optie geleverd kan worden met vierwielaandrijving. Deze dieselmotor verschijnt eerst in de Kona, maar zal mettertijd in heel het gamma de oude 1.7 CRDi vervangen (net als bij dochtermerk Kia trouwens).
Hoe hij rijdt
Deze kleine 1.6 introduceert ook een technologie die Hyundai SmartStream werd gedoopt. Dat wil gewoon zeggen dat de Koreaanse ingenieurs deze motor geoptimaliseerd hebben, met name door de interne wrijving terug te dringen. Met als resultaat normcijfers (teruggerekend naar NEDC) die alles bij elkaar relatief laag zijn. Zo schuift de 115 pk-variant een normgemiddelde van 4,1 l/100 km naar voren (CO2-uitstoot van 109 g/km), terwijl dat voor de andere variant 4,2 l/100 km is (112 g/km).
In de praktijk blijkt de 1.6 opgewassen tegen zijn taak. Hij voelt weliswaar niet aan als een bliksemschicht, maar zijn volle karakter en zijn koppel maken een relaxte en vloeiende rijstijl mogelijk. Doordat hij erg elastisch is bij lage toeren, hoef je niet per se terug te schakelen zodra je onder de 1.500 o/m terechtkomt. Bovendien blijkt deze Hyundai-motor relatief discreet. Natuurlijk kan hij zijn aard niet verbergen en laat hij zijn dieselklanten wel horen onder belasting, maar de geluiddemping is goed.
Ons verdict
Met zijn nieuwe dieselmotor vult de Kona zijn motoraanbod verder aan, en daar blijft het niet bij. Eén ding staat vast: de fabrieken, die het al moeilijk hadden om aan de vraag te voldoen, zullen nog een tandje moeten bijsteken…
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Hyundai Kona 1.6 CRDi Twist 48V (2020)
-
Algemene tevredenheid : 17/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen
-
Hyundai Kona 1.0 T-GDI Urban (2017)
-
Algemene tevredenheid : 17/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen