Eerste test / Hyundai Santa Fe : Antistress-SUV
De derde generatie van de Hyundai Santa Fe is halverwege in zijn carrière en werd dan ook lichtjes bijgeschaafd. Hij behoudt zijn zachtaardige karakter, maar werd wat veiliger en bijdetijdser.
Voor Hyundai is de SUV-markt van groot belang. Al in 2000 bracht het merk de eerste generatie van de Santa Fe op de markt, in 2004 gevolgd door een compacter model, de eerste Tucson, die de naamsbekendheid en de reputatie van de Koreanen een eerste stevige boost gaven. Op dit moment is meer dan 40 procent van de verkochte Hyundai’s een SUV. Hoewel de minder dure Tucson logischerwijs het populairst is, neemt de Santa Fe op Europese schaal daarvan toch een derde voor zijn rekening. De huidige generatie werd gelanceerd in 2012 en onderging zopas een opfrisbeurt. Die doet de Santa Fe visueel opnieuw beter aansluiten bij de recentste modellen van het merk en moet hem er zo nog Europeser doen uitzien.
Uiterlijk gaat het zoals gewoonlijk om een aanpassing van de bumpers, het radiatorrooster en de lichtblokken, evenals om nieuwe velgdesigns. Ook binnenin gaat het om detailaanpassingen, al valt wel op dat het aanraakscherm in het midden van het dashboard groter werd. Daarop kunnen voortaan beelden worden weergegeven van de omgevingscamera’s. Die zijn erg duidelijk en komen van pas wanneer je de Santa Fe in krappe ruimtes moet manoeuvreren. Verder zijn de fysieke knoppen onder het scherm anders gegroepeerd, maar met dit nieuwe infotainmentsysteem heeft de Santa Fe wel de cd-speler vaarwel gezegd.
Op het vlak van veiligheidstechnologie doet een automatische noodremfunctie haar intrede en wordt de snelheidsregelaar adaptief, terwijl de dodehoeksensoren eveneens dienen voor het Rear-Cross Traffic Alert, dat waarschuwt voor aankomend verkeer wanneer je achterwaarts je parkeerplek verlaat. Overigens kan de automatische parkeerfunctie de Santa Fe nu zowel haaks op de weg als parallel parkeren. De actieve spoorassistent kan wel wat irritant uit de hoek komen. Ten slotte zijn alle versies (zowel 2.0 CRDi als 2.2 CRDi) nu voorzien van een stop-startsysteem, waardoor de normcijfers qua verbruik en CO2-uitstoot er lichtjes op vooruitgingen (tot 5,7 l/100 km en 149 g/km in het beste geval, voor de 2.2 CRDi Blue Drive), al zijn die in het geval van de vierwielaangedreven 2.2 CRDi met automaat nog altijd aan de hoge kant (6,6 l/100 km of 174 g/km).
- Verzorgde aankleding, afwerking
- Binnenruimte, comfort
- Verkrijgbaar met 7 zitplaatsen
- Stevige prijskaartjes
- Hoge CO2-uitstoot met automaat
- Soms wat overijverige rijhulpsystemen
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe
Instagram: @kvnkrsmnsonwheels
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Mercedes-Benz GLA-Klasse GLA 200 CDI 4MATIC Edition 1
Land Rover Discovery Sport 5d 2.0 eD4 E-Capability 110kW HSE 2WD
KIA Sorento Pace 2.2 CRDi 4WD DCT
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands